Fredag

Dagens arbetspass började vid fem i halv sex på morgonen så det blev lite extra ”sovmorgon” jämfört med de senaste två dagarna.

Jag har haft det här passet ett par gånger tidigare i sommar och man börjar med att dygnsklargöra en X40-mult åt en kollega. Till skillnad mot tidigare gånger stod fordonen idag ute i depån så jag åkte taxi dit.

När jag var färdig med klargöringen körde jag ner till spår 1a på Centralen. Nu var allt klart för avgång vilket jag meddelade kollegan.

Efter en kopp kaffe i Personallokalerna var det hög tid att gå ner till spår 5 där en kollega var i antågande med en ER1-a från Sala. Jag tog över när den stannat och så åkte vi iväg.

Körningen ner till Linköping gick lugnt och fint och helt utan konstigheter. Helt enligt tidtabell stannade vi på spår 3 på Centralen i Linköping där en kollega väntade.

När överlämningen var avklarad gick jag bort till Personallokalerna för ungefär en timme och tjugo minuters rast. Jag åt som vanligt matlådan och tog ett par koppar kaffe på maten.

När det var dags promenerade jag bort till spår 26 på uppställningsbangården där en ER1-a som ankommit tidigare under morgonen stod uppställd.

Jag utförde en säkerhetsklargöring och när den var klar väntade jag på att få köra ner till spår 3 där ombordaren och resenärerna fanns.

Vid tio över tolv blev det avgång och vi körde iväg.

Allt flöt på enligt planen tills vi skulle möta ett godståg mellan Hälleforsnäs och Eskilstuna. Det uppstod ett signalfel så godståget kunde inte fortsätta och det stod i vägen för oss med de bakersta vagnarna.

När Fjärren fick ordning på signalerna och vi till slut kom iväg hade vi tappat tio minuter. De resenärer som skulle byta i Eskilstuna hann precis med sina respektive tåg i alla fall.

Framme på Västerås C stod ett tåg i vägen så vi kom inte in till spår 2. Efter ett tag lyckades Fjärren ta in oss på spår 3 i stället. Vi var nu drygt 5 minuter sena och jag lämnade över till en kollega som fick fortsätta till Sala.

Det sista uppdraget för dagen – att hämta en X14 på verkstaden i utkanten av staden – ställdes in. Fordonet var inte klart utan fick stå kvar på verkstaden.

Det betyder att jag från och med nu har 4 veckors SEMESTER! Det kommer alltså att bli stiltje här på bloggen ett tag framöver.