Måndag

Efter en skön och avkopplande semester var jag tillbaka i tjänst redan förra veckan. Det blev dock en mjukstart med kontorsjobb hemifrån hela veckan och inget intressant att rapportera.

Den här veckan kommer det att bli tågkörning för hela slanten. Första passet innebar att jag skulle få vara borta över natten. Arbetspasset har dock alldeles för kort rast under natten för att det ska vara en regelrätt överliggning. Nu var det dock inte den så kallade ”Eskilstuna-natten” som jag skulle ha utan ”Ludvika-natten” istället.

Det var ett tag sedan jag sov i Ludvika – över tre år sen sist. Vi har sedan dess bytt hotell där och nu skulle det alltså bli premiär för mig på ”nya” hotellet.

Jag började inte förrän vid åtta-tiden på kvällen så det blev en lugn dag hemma. Strax före sju begav jag mig till jobbet för att byta om och se till så att läsplattan blev uppdaterad.

Tjugo över åtta stod jag nere vid spår 4b då en kollega rullade in med en Regina (X54). Jag tog över och gick till andra änden för att förbereda körningen. Jag hade också tid att starta om den stora toaletten som var felanmäld. Det lyckades faktiskt och jag ringde Driftstöd så att de skulle kunna ta bort felanmälan.

Tio i nio var det avgångstid, men Fjärren hade problem med en växel som trilskades så vi kom iväg några minuter senare än planerat.

Den här dagen var också första trafikdagen efter uppgraderingen av sträckan mellan Fagersta och Ludvika. Tidigare har det varit det äldre trafikeringssystemet där (trafikeringssystem M) med manuell tåganmälan och lokala tågklarerare både på Fagersta Central och i Smedjebacken. Nu har man alltså uppgraderat sträckan (trafikeringssystem H) och den bevakas nu från Fjärren i Gävle.

De lokala tågklarerarna (”stinsarna”) är borta vilket naturligtvis är synd på ett sätt. Det var liksom att köra tåg på ”riktigt” när stinsen i Smedjebacken kom ut på plattformen och vinkade med sin signalstav. Å andra sidan har säkerheten höjts rejält eftersom det nu finns tekniska system till hjälp för att i princip eliminera mänskliga misstag. Det går till exempel inte att få grönt i en signal om inte alla förutsättningar uppfylls.

Körningen gick bra hela vägen och det var inte alls många resenärer som åkte med oss.

Vid halv elva ankom vi till spår 2 i Ludvika. Det var bara att avaktivera hytten och lämna fordonet där. Ombordaren och jag begav oss till det centralt belägna hotellet och tog våra rum i besittning.