Fredag

Arbetsveckan avslutades med ett pass som började strax före halv sex på morgonen.

Första uppdraget var att dygnsklargöra och växla fram en X40-mult åt en kollega. Multen stod på spår 6 på bangården bredvid Centralen. När det var dags tog jag på mig varselvästen och gick ut.

När dygnsklargöringen var klar ringde jag Fjärren och fick köra bort till Repspåret på andra sidan Svartån för att inte stå i vägen under tiden jag bytte ände. Det tar ju lite extra tid när man har mult och man måste gå emellan fordonen på utsidan.

Efter drygt 10 minuter hade tåget från Hallsberg ankommit och avgått mot Bålsta. Nu var spår 1a ledigt och jag fick köra fram till plattform. Allt var nu förberett för kollegan som skulle ha tåget och jag gick upp till Personallokalerna för en kort rast.

Tjugo över sju var det dags att gå ner till spår 5. En kollega som haft ”Eskilstuna-natten” var i antågande med en ER1-a från Sala. Jag installerade mig i förarhytten efter att ha bytt av kollegan.

Jag körde hela vägen till Linköping. Allt gick helt enligt planeringen och vid tio i tio stannade jag på spår 3 på Linköping C. Den väntande kollegan tog över och jag gick till Personallokalerna.

Jag hade nu ungefär en och en halv timmes rast. Det fick bli en tidig lunch och några koppar kaffe.

Vid halv tolv var det dags att gå bort till uppställningsbangården. Där på spår 26 stod en ER1-a och väntade. Av någon anledning hade den stängt av sig så det första jag fick göra var att starta upp den igen. Sen gjorde jag en säkerhetsklargöring.

När spår 3 var fritt fick jag köra ner dit för att resenärerna skulle kunna stiga på. Vi fick också invänta ungefär 40 resenärer från ett försenat snabbtåg från Malmö innan vi fick grönt.

Då vi ankom till spår 6a i Norrköping var vi nästan en kvart försenade. Vi hade dessutom fått en störning i ETCS-tågskyddssystemet under resan men det var bara att kvittera bort när tåget stannat och så kunde vi fortsätta direkt.

Snabbtåget som stod på spåret bredvid oss hade fått dörrfel men när det kommit iväg kunde vi fortsätta vår resa. Resten av vägen flöt på väldigt bra och vi plockade in minut för minut.

Vid fem i halv tre stannade vi på spår 2 i Västerås och nu låg vi helt enligt tidtabell igen. Jag lämnade över till den väntande föraren som skulle fortsätta till Sala.

Mitt arbetspass var dock inte över än. Jag gick ner till omklädningsrummet för att lägga in den tomma matlådan i skåpet och ringde under tiden till Depåfordonsledningen i Hagalund.

De meddelade att en X14 stod klar efter ett besök på verkstaden i utkanten av stan. Jag beställde taxi för att åka dit.

Där utförde jag en säkerhetsklargöring och körde sen ner till spår 8 på bangården bredvid Centralen i Västerås.

När jag parkerat fordonet där gick jag för att byta om och sedan gå hem.

Nu väntar ledigt i helgen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.