Måndag

Idag hade jag jouren som börjar klockan fyra på morgonen. Det blev alltså en riktigt tidig väckning hemma.

Redan när jag höll på att byta om och lyssnade på OS-simningarna i mobilappen hade jag fått ett uppdrag.

Det var att dygnsklargöra en X40-mult och lämna den vid plattform. Jag ringde Depåfordonsledningen i Hagalund som meddelade att fordonen stod på spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Vid tjugo i fem gick jag ner och började. Allt flöt på och jag hade gott om tid. Jag hann med att resetta 230V-uttagen som larmade i en av vagnarna.

En kollega som höll på att klargöra en X14 på spår 8 hade en dörr som trilskades och jag bistod med hjälp. Vi fick igen dörren till slut och stängde av den.

Vid kvart i sex kunde jag köra ut från bangården och fram till spår 5. Jag gick ut på plattformen i morgonsolen för att invänta föraren som skulle köra. Då kände jag att det luktade brända bromsar. Jag sniffade runt vagnen som jag stod vid men kunde inte känna någon speciell doft vid boggierna.

Lukten kändes dock fortfarande ute på plattformen och jag återvände till förarhytten för att kontrollera lite extra. Då upptäckte jag att parkeringsbromsen på mittenvagnen i trevagnarsenheten inte verkade lossa som den skulle.

Det blev samtal till Driftstöd och vi beslutade oss för att stänga av bromsarna helt på den boggin. Föraren som skulle köra anslöt och tillsammans utförde vi bromsavstängningen och lossade p-bromsen mekaniskt.

Sen gick vi till förarhytten och hjälptes åt att beräkna och mata in nya värden i ATC-n eftersom vi stängt av en broms i tågsättet. Tåget som skulle hela vägen till Göteborg kunde avgå enligt tidtabell vid tio över sex.

Jag gick tillbaka till Personallokalerna med en skön känsla för att tåget kunde avgå i tid trots strulet. Om jag inte upptäckt problemet med p-bromsen innan avgång hade föraren fått stanna innan Kolbäck för att åtgärda problemet. Där finns nämligen en detektor som mäter temperaturen på hjul och hjulaxlar när tågen passerar. Den hade säkerligen upptäckt tjuvbromsen och det hade orsakat en rejäl försening av tåget.

Resten av jourpasset – fram till halv tolv – var det lugnt och jag tillbringade tiden i instruktörsrummet vid datorn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.