Tisdag

Samma arbetspass som igår, men jag skulle få sluta tidigare ikväll i alla fall. Det var alltså start vid kvart över ett.

Precis när jag skulle gå ner och påbörja säkerhetsklargöringen av ER1-an på spår 3b ringde Operativa Personalledningen. Det fanns ingen med ER1-kompetens i Linköping som kunde byta av mig när jag kom dit. Därför fick det bli ett fordonsbyte redan i Västerås. På spår 6 på bangården bredvid Centralen stod en Regina (X50) som jag fick ta istället.

Jag gick ut till fordonet och gjorde en säkerhetsklargöring. Därefter körde jag ut till spår 5 för att låta resenärerna och ombordaren stiga på.

Strax efter halv två var vi så på väg. Inga konstigheter finns att rapportera längs vägen och enligt plan ankom vi till spår 4 på Linköping C vid tio i fyra. Avbytande förare tog hand om fordonet och jag gick i småregnet bort till Personallokalerna för att ha rast.

En knapp timme senare var jag tillbaka vid spår 4. Även nu regnade det. En av de röda Reginorna är nu målad i Mälartågs färger och ser ut som en ER1-a. När den stannat tog jag över från kollegan som kört från Västerås och gick till andra änden för att installera mig.

Tio över fem blev det avgång och vi åkte iväg. Regnet upphörde längs vägen men i övrigt finns inget nämnvärt från färden.

Vid fem i halv åtta stannade vi på spår 2 i Västerås. Jag lämnade över Reginan till föraren som skulle fortsätta till Sala.

Nu var det dags att äta min matlåda och jag satt även och pratade med några kollegor i lunchrummet efter maten.

Tjugo över åtta gick jag ner till spår 2 igen. Snart ankom kollegan som jag bytte av i Linköping med en ER1-a och jag tog över.

Efter uppehållet i Ransta stannade vi på spår 2 i Sala. Jag bytte ände och så kunde vi avgå när signalen slagit om till grönt.

Vid halv tio rullade vi in till spår 5 på Västerås C och nu blev jag avbytt av en kollega som skulle köra resten av arbetspasset. Därmed var min arbetsdag över och jag kunde gå hem.