Måndag

Jag började vid kvart över ett på eftermiddagen så det blev en lugn och skön förmiddag hemma.

Idag var det UVEN för hela slanten och första uppdraget var att köra till Linköping. Egentligen skulle ER1-an ha kommit från Sala men på grund av att man håller på att riva en gångbro över spåren i Tillberga så bussersätts vissa tåg under dagtid till och från Sala.

Därför stod redan ER1-an och väntade på spår 3b så när det var dags gick jag ner för att göra en säkerhetsklargöring. Ett par minuter efter halv två blev det avgång och vi åkte iväg.

Inga konstigheter uppträdde under färden ner till Östergötland och helt enligt tidtabell stannade vi på spår 4 på Linköping C vid tio i fyra. Jag lämnade över till föraren som efter drygt en kvart skulle vända norrut igen.

Nu hade jag ungefär en timmes rast och då gick jag bort till Personallokalerna och pratade med vår instruktörsplanerare.

Vid tio i fem stod jag åter vid spår 4 när en tvåvagnars X40 rullade in. På grund av fordonsbrist var det X40 istället för Regina på det här omloppet idag. Jag tog över från föraren som kört och gick till andra änden för att göra mig klar.

Vid tio över fem lämnade vi Linköping för dagen och satte kurs norrut. Inte heller i den här riktningen inträffade något anmärkningsvärt och vid fem i halv åtta ankom vi till spår 2 på Västerås C.

Samma förare som bytte av mig nere i Linköping fick nu ta över och fortsätta till Sala. Nu hade jag en timmes rast igen och då var det hög tid att äta matlådan.

Nästa tåg jag skulle byta av var en ER1-a som fått problem med ETCS-en vid Katrineholm och därför blivit försenad. Med följdförseningar i och med tågmöten i otakt var den nu knappt en halvtimme sen.

När den stannat på spår 2 tog jag plats i förarstolen och snart var vi på väg. Framme på spår 2 i Sala blev det ett snabbt hyttbyte och så åkte vi iväg igen.

Det här tåget hade Eskilstuna som slutstation och vi ankom dit till spår 1 tjugo minuter sena vid halv elva. Ombordaren synade igenom vagnarna medan jag bytte ände. Sedan körde jag ner till depån och parkerade på anvisat ställe.

Tur i oturen så var mitt nästa tåg också försenat så jag promenerade tillbaka upp till Centralen och hann även med ett snabbt toabesök i Personallokalerna innan jag fick gå ner till spår 3.

Vid fem över elva stannade en femton minuter sen ER1-a från Norrköping och jag bytte snabbt av föraren som kört. Vi satte full fart mot Västerås och dit ankom vi till spår 2 vid fem över halv tolv – tio minuter senare än tidtabell.

Nu skulle jag köra bort till X40-depån för att tömma toaletterna och fylla på färskvatten. Städpersonal följde med ombord för att städa fordonet under tiden. När tömningen var klar körde jag tillbaka till spår 9 på bangården bredvid Centralen för att parkera.

Detta innebar att dagens arbete var slutfört. Jag gick till omklädningsrummet för att byta om och när klockan passerat halv ett gick jag hemåt i natten.