Torsdag

Som planeringen låg skulle jag idag ha haft samma arbetspass som i tisdags, men som så många gånger förr blev det ändrat. Och mig gjorde det inget!

Strax före lunch fick jag ett SMS från Operativa Personalplaneringen att de bytt innehållet i passet. Det behövdes en förare med ER1-kompetens på dagens Provkörningstur, så jag och den planerade Provköraren, som inte har utbildning på ER1, fick byta arbetspass med varandra.

Det var alltså start vid tvåtiden på eftermiddagen. Efter sedvanliga förberedelser med Fordonslista och Körorder beställde jag en taxi.

Jag skulle hämta en ER1-a som varit inne på hjulsvarvning på verkstaden en bit utanför Västerås. Väl framme gjorde jag en klargöring och sedan kunde jag köra ut till spår 4 i Tillberga.

Tio över tre blev det grönt i signalen och jag kunde köra ner till Västerås C, där jag kom in på spår 1a. Jag bytte snabbt ände och var snart på väg igen.

På Stockholm C fick jag vänta lite innan jag kunde fortsätta söderut. Några minuter senare rullade jag in till spår 47 på Älvsjö Godsbangård.

Den här ER1-an skulle snart ut i trafik så jag gjorde färdigt hela dygnsklargöringen. När jag nästan var klar kom föraren som skulle ha fordonet.

Jag åkte med till Stockholm C där jag bytte för att åka med en X40 till Västerås.

Vid kvart i sju var jag tillbaka i Personallokalerna på Centralen och då tog jag och åt min matlåda.

En knapp timme senare stod jag vid spår 3a när en kollega ankom med en X40 från Stockholm. Jag tog över och när det var synat körde jag bort till X40-depån. Där multipelkopplade växlingspersonalen ihop mitt fordon med ett annat och så körde jag ner multen till spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Under gårdagen klargjorde jag en X40 och noterade då att det var dåligt med färskvatten i en av vagnarna. Den blev dock aldrig trafiksatt utan stod fortfarande kvar. Nu hade jag tid att åtgärda detta, så jag körde bort till depån och fick hjälp av verkstadspersonalen att trycka vatten.

Väl tillbaka på spår 6 gick jag upp till vårt Instruktörsrum och satte mig vid datorn. Det var fortfarande ungefär en timme kvar så jag hann jobba lite grand med annat.

Strax före klockan elva var jag på väg hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.