Måndag

I fredags var jag på kontoret och hjälpte till att flytta simulatorn in till ett av våra konferensrum och se till att allt fungerade som det skulle. Nu i maj kommer två av mina instruktörskollegor att köra Trafiksäkerhetsfortbildningar här i Västerås och där ingår bland annat simulatorkörning.

I morse gick jag till jobbet redan strax före halv sju. Efter att ha bytt om tog jag en snabb kaffe innan jag satte på mig munskyddet och gick ner för att åka med ett loktåg till Stockholm.

När vi var framme på Stockholm C gick jag upp till Personallokalerna ett kort tag innan jag gick ner till Pendeltågen för att åka till Årstaberg. Sedan fortsatte jag till fots bort till Personalbaracken på Älvsjö Godsbangård. Där träffade jag min instruktörskollega.

Det var dags för ytterligare en ER1-examination och vid halv tio hade de fyra förarkollegorna anslutit och vi gick ut till ett av fordonen.

Som brukligt är gick vi igenom repetitionsfrågorna tillsammans och vi redde ut vissa frågeställningar innan vi satte igång med övningarna.

Vi granskade automatkopplet längst fram lite noggrannare och tittade även på övergångskopplet som sitter bakom en lucka vid mitten av fordonet.

Sedan fortsatte vi inuti med att gå igenom förberedelserna för bogsering som vi alltid gör. Vi pratade även om lite andra saker som kan var värda att nämna.

Efter att ha tagit lunch fortsatte vi med det skriftliga provet. Alla fyra fick väldigt höga resultat och det var nog den jämnaste resultatlistan hittills under de examinationer jag har haft.

De efterföljande praktiska uppgifterna gick också galant och jag kunde gladeligen kontakta deras Gruppchef för att meddela att samtliga blivit godkända.

Med några avslutande ord var examinationsdagen över och vi skickade hem förarna. Min instruktörskollega och jag liftade med en ER1-a ner till Centralen och där bytte jag till en X40 för att ta mig hem.