Egentligen skulle jag ha varit ledig idag, men det blev jobb istället. En av mina instruktörskollegor hade ett uppdrag som tog längre tid än beräknat och då saknades det en instruktör till en ER1-praktik i Eskilstuna.
Direkt när jag vakande i morse hade jag fått ett SMS på jobbmobilen. Det var kontaktledningsfel mellan Nykvarn och Södertälje Syd. Där skulle jag och min elev ha kört strax före lunch på väg till Flemingsberg och Älvsjö Godsbangård.
Operativa Personalledningen gjorde om arbetspasset så att jag istället skulle åka pass till Älvsjö och där träffa eleven.
Så vid tio i tio satte jag mig i en X40 för att åka till Bålsta. Där blev det byte till ersättningsbuss in till Cityterminalen i Stockholm. Sen gick jag genom Centralstationen och ner till Pendeltågsstationen Stockholm City. Det blev Pendeltåg till Årstaberg och därifrån tio minuters promenad jag till Älvsjö Godsbangård.
Hur lång tid tog nu detta? Jo jag blev överraskad själv faktiskt hur smidigt det kan vara trots flera byten och förflyttning mellan dessa. Drygt en och en halv timme från det att tåget lämnade Västerås tills jag gått igenom grinden i Älvsjö!
Min elev som är stationerad i Linköping dök upp efter knappt en halvtimme efter att ha åkt pass med en X2-a.
Efter en kopp kaffe gick vi ut till vår ER1-a. Den var inte dygnsklargjord och det passade oss bra, eftersom det blev lite extra övning för eleven.
Vid halv två lämnade vi Älvsjö och körde bort till Flemingsberg, där ombordaren och resenärerna väntade.
När tiden var inne och alla tagit plats blev det avgång. Det här var ett tåg till Norrköping och följaktligen svängde vi av mot Nyköping i Järna. Först hade vi givetvis stannat i Södertälje Syd.
Därefter följde uppehållet i Vagnhärad. Det var ett tag sedan jag åkte den här banan men allt var sig likt.
Nu var det mera strul i tågtrafiken. Innan vi ankom till Nyköping kom ett trafikmeddelande i mobilen att det var stopp i Getå mellan Kolmården och Norrköping. Ett så kallat skredvarningslarm hade gått.
I Getå inträffade en järnvägsolycka för snart 102 år sedan. Den orsakades av ett jordskred och därför finns alltså skredvarningslarm på sträckan. Om ett jordskred inträffar rivs kablar i sluttningen av, larmet går och trafiken stoppas.
Idag var det dock inget jordskred utan en avgrävd kabel som orsakade larmet och därför fick vårt tåg Kolmården som slutstation. Den ordinarie föraren, som skulle ha kört vårt tåg om det inte varit praktikåkning, hade åkt pass med oss och fick nu ta hand om fordonet. Det skulle vända och avgå tillbaka mot Stockholm efter en och en halv timme.
Resenärerna, eleven och jag fick åka ersättningsbuss till Norrköping dit vi anlände ganska precis klockan fyra. Där slutade vi och för mig återstod att lifta med en X12-a till Västerås.
Vid halv sju steg jag av och gick för att byta om.