Onsdag

Tredje dagen på raken med en Göteborgstur. Idag skulle jag dock få köra helt själv.

Passet började vid tio i tio och är det vi kallar ”tidiga Göteborg”. Vi i Västerås har två turer till Göteborg per dag. Det pass som jag och min elev hade i förrgår och i går kallas följaktligen för ”sena Göteborg”.

Jag stod nere vid spår 5 när en X40-mult från Bålsta stannade och jag bytte av föraren som kört. När jag tagit plats i förarhytten och tagit upp läsplattan med tågordern kunde vi köra iväg.

På Örebro C fick vi invänta en Regina från Gävle som hade en massa resenärer som skulle med oss. Därför var vi knappt tio minuter sena när vi lämnade Örebro.

Egentligen skulle vi ha fått stanna strax före Töreboda för att släppa förbi en X2-a, men eftersom vi var sena blev förbigången flyttad till Laxå istället.

Därför var vi helt plötsligt i tid när vi stannade på spår 1 i Töreboda. Resten av resan avverkades helt i enlighet med tidtabellen och vi kunde till slut rulla in till spår 5 på Göteborg C klockan två. Detta var fem minuter tidigare än beräknat.

Jag lämnade över till växlingspersonalen som skulle åka iväg till depån för att tömma toaletterna och tvätta fordonet.

Det blev som vanligt rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda samt drack ett par koppar kaffe.

Vid halv fyra gick jag tillbaka till spår 5 där mitt nytvättade tågsätt stod och väntade.

Fem i fyra stängde ombordaren dörrarna och vi åkte iväg. Allt flöt på helt enligt plan.

Vi hade ett nästan tio minuters uppehåll i Laxå för att X2-an skulle kunna passera oss. I Örebro är det nästan femton minuters uppehåll för att man ska komma in i rätt läge på Mälarbanan.

Vid kvart i åtta ankom vi till spår 1a på Västerås C och jag lämnade över till föraren som skulle köra till Bålsta.

Därmed kunde jag gå för att byta om innan jag gick hem.