Tisdag

Vi hade exakt samma arbetspass i dag som i går. Alltså start vid tio i tolv.

En kvart senare bytte vi av förarkollegan som kört från Bålsta och tog förarhytten i besittning. Även i dag var det en mult bestående av en trevagnars och en tvåvagnars X40.

Efter uppehållet i Örebro Södra ringde Fjärren och meddelade att det var obehöriga i spårområdet i Hallsberg och att vi därför skulle bli stående ett tag i Kumla.

När signalen så slog om till grönt och vi fick köra i väg hade vi stått ungefär en kvart på spår 2 i Kumla.

X2-an som enligt plan skulle passera oss i Väring låg precis som vi efter i tidsschemat. Eftersom det inte var något norrgående tåg i sikte så tog Fjärren över oss på högerspåret i Töreboda och så fick vi köra där fram till Skövde. På så sätt störde vi inte X2-an som i sin egen takt kunde köra på vänstra spåret.

Vi stannade nästan exakt samtidigt på varsitt spår i Skövde och nu fick X2-an avgå före oss. Tack vare detta hade mycket av vår försening försvunnit.

När vi rullade in till spår 3 i Göteborg var det fyra minuter före tidtabell. Vi lämnade tågsättet och gick till Personallokalerna för att ha vår rast.

Efter att ha ätit matlådan, druckit kaffe och tagit det lugnt ett tag gick vi tillbaka till spår 3 vid halv sex. Under tiden resenärerna steg ombord gjorde vi vår säkerhetsklargöring.

Strax före klockan sex blev det avgång och vi lämnade Göteborg C. Resan fortlöpte utan mankemang – X2-an passerade oss under vårt uppehåll i Töreboda.

Nån minut före tidtabell ankom vi till spår 1a på Västerås C. Efter att ha blivit avbytta tackade vi varandra för de här två dagarna. Jag gick för att byta om.

När klockan precis passerat tio gick jag hemåt.