Måndag

En av förarkollegorna som blev återanställda i onsdags ska åka med mig i två dagar den här veckan som ett led i att få tillbaka sin förarbehörighet och därmed få köra själv igen.

Dagens arbetspass började vid tio i tolv på förmiddagen. Efter uttag av tågorder och fordonslistor gick vi ner till spår 5 strax efter klockan tolv.

En X40-mult rullade in och vi bytte av kollegan som kört från Bålsta. I lördags startade den planerade treveckorsavstängningen mellan Jakobsberg och Sundbyberg och därför vänder SJs Regionaltåg i Bålsta och resenärerna får åka ersättningsbuss till och från Sundbyberg och Stockholm – precis som tidigare somrar.

Så snart vi hade installerat oss i förarhytten var det dags för avgång. Nu väntade knappt fyra timmars körning ner till Västkusten.

Det var minst sagt omväxlande väder längs vägen – solsken, störtskurar och kraftig blåst om vartannat. Allt rullade dock på helt enligt tidtabell.

Strax innan Skövde – i Väring – fick vi planenligt stanna för att släppa förbi en X2-a. Nu på sommaren stannar många av SJs Regionaltåg i Stenstorp och så gjorde även vi.

Klockan fyra stannade vi på spår 3 på Göteborg C och nu väntade en och en halv timmes rast. Jag gick till Personallokalerna för att äta min matlåda. Givetvis blev det även ett par koppar kaffe på maten.

Vid halv sex var det dags att gå ut till spår 3 igen. Växlingspersonal hade kört bort tågsättet till depån under vår rast, men nu var det tillbaka på samma ställe igen.

Efter säkerhetsklargöringen och när vi hade skyltat upp vagnarna kunde vi öppna dörrarna och låta resenärerna ta plats.

Fem i sex slog signalen om till grönt och ombordaren stängde dörrarna. I den här riktningen fick X2-an passera oss i Töreboda. I övrigt flöt allting på precis som det ska göra.

Tio i tio stannade vi på spår 1a i Västerås och lämnade över till den väntande föraren som fick fortsätta till Bålsta.

Nu var dagens insats över för oss båda och vi skiljdes åt. Jag gick som vanligt för att byta om innan jag fortsatte hem.