Onsdag

Praktikåkningen började vid halv nio i Eskilstuna. Efter sedvanliga förberedelser inklusive kaffe gick vi ner till spår 2 en knapp halvtimme senare.

En ER1-a från Stockholm som kördes av två elever samt instruktörskollegan från parallellkursen ankom snart. Vi tog över och så var vi på väg mot Kungsör och Arboga.

I Arboga rullade vi in till spår 1 och där fick vi byta ände. Knappt tio minuter senare var vi på väg tillbaka igen. Nu skulle vi köra till ända till Stockholm.

För att eleverna ska få träna på olika felsituationer skulle det vara bra om det inträffade något under praktikkörningarna när vi som instruktörer finns med. Det är nu de har möjlighet att skaffa sig erfarenhet av fordonet och dessutom inte behöver vara helt ensamma när något inträffar. Det behöver absolut inte vara några stora saker men i alla fall några fel som man lätt kan åtgärda.

Ingenting inträffade dock under körningen. Vi stannade på spår 19 på Stockholm C helt enligt plan. När tågsättet var synat och klart fortsatte vi ut till Hagalund.

Vi behövde inte köra genom toatömningen utan fick åka direkt ut till spår 34 på bangården. Där parkerade vi och begav oss sedan direkt bort till spår 17 där vår nästa ER1-a stod.

En förare från Hallsberg som jag examinerade under förra utbildningen i januari var planerad att köra ner till Centralen. Dessvärre är trafikstarten för ER1-orna på den så kallade Sörmlandspilen – det vill säga sträckan Stockholm – Hallsberg via Katrineholm – försenad så föraren hade inte fått möjlighet till någon ER1-körning sedan examinationen. Därför lät vi föraren köra till Centralen och där tog vi över.

Klockan fem i tolv blev det avgång från Stockholm. Inte heller nu hände något konstigt och vi rullade planenligt in till spår 2 på Eskilstuna C en timme senare.

Vi lämnade över till den väntande föraren och nu var det dags för lunch.

Mätta och belåtna gick vi sedan bort till depån för att träna på en dygnsklargöring och så fick eleverna var och en öva på att stänga av en krånglande vestibulsidodörr.

Vid fyratiden gick vi tillbaka till Personallokalerna vid järnvägsstationen. Därmed var dagens övningar över och vi tog kväller.

2 tankar om “Onsdag”

    • Det blir de åkstationer som kör de linjer där ER1-orna kommer att gå, det vill säga Eskilstuna, Stockholm, Hagalund, Hallsberg, Linköping och Västerås