Måndag-tisdag

Den här veckan håller jag i en fordonsutbildning igen. Det handlar förstås om ER1 och kursen hålls i Eskilstuna. Mina fyra elever tillhör åkstationen i Hallsberg och min instruktörskollega som håller i parallellkursen har elever från Stockholm/Hagalund och Eskilstuna.

Nu är det alltså tredje kursen jag håller och det känns som om jag har mer kontroll på läget den här gången. Jag vet ungefär hur lång tid varje delavsnitt tar och hur mycket vi hinner på förmiddag respektive eftermiddag.

Igår började vi som vanligt i lektionssalen i stationshuset vid kvart över åtta. De åtta eleverna fick kvittera ut sina fordonsnycklar och så startade vi upp utbildningen med en liten repetition av självstudierna. Vi pratade även om de dokument som finns med bestämmelser gällande ER1.

Vid kvart över nio gick vi ner till depån och på vägen dit passerade vi bangården. Vi berättade om och visade de olika växeltyperna som finns där samt pratade om vad som gäller när vi kör in till och ut från depån.

När vi var framme vid vårt fordon körde vi som vanligt det yttre varvet och fortsatte sedan invändigt. Vi började lite smått med förarhytten men bröt av för att gå och äta lunch.

Efter lunch fortsatte vi i hytten. Vi tog en kafferast på eftermiddagen inne i verkstadsbyggnaden. Därefter pratade vi dörrar och fotsteg, brandlarm, passagerarnödbroms samt nödsamtal.

Strax efter halv fem avslutade vi det hela och tog kväller.

I morse körde vi igång igen vid kvart över åtta med att gå igenom repetitionsfrågorna från igår. Sedan gick vi ner till depån och pratade om tågskyddsystemet ETCS och Passagerarinformationssystemet PIS.

Vi fortsatte sedan med elsystemen och tryckluft och broms.

Efter lunch gick vi igenom dygnsklargöring och säkerhetsklargöring samt hyttbyte. Vi tittade också på toalettsystemet.

Som avslutning kopplade vi in tågvärme i fordonet.

I morgon är det dags för praktikåkning.