Onsdag

Då var det dags för ett nattjobb med ER1. Tio i sju på kvällen började passet och när jag klarat av pappersexercisen med fordonslistor och tågorder beställde jag en taxi.

Framme vid verkstaden en bit utanför Västerås gick jag till kvällens fordon och när tillverkarens personal startat upp allting kunde jag börja klargöra.

Strax före klockan nio var vi redo att lämna verkstadsområdet och kunde köra ut till spår 4 i Tillberga. Därifrån avgick vi med kurs på Eskilstuna.

För att nattens strömavtagartester skulle kunna genomföras som planerat var vi tvungna att vända fordonet. I Kolbäck finns ett så kallat ”triangelspår” och vi svängde alltså höger där och körde upp till Hallstahammar. Där bytte vi ände och körde tillbaka till Kolbäck. Där svängde vi på nytt höger för att komma mot Eskilstuna. Jag satt och körde i den andra hytten mot när vi lämnade verkstaden och alltså hade vi nu vänt fordonet.

Framme på Eskilstuna C bytte jag ände och körde ner till depån och stannade utanför tvätthallsbyggnaden. Där var det tänkt att vi skulle vänta mindre än en timme på tre stycken ER1-or som var på väg från Norrköping och som vi skulle multipelkoppla med.

Transporten från Norrköping var dock väldigt försenad och det blev en lång väntan. Jag gick bort till stationshuset för att ta det lugnt ett tag i våra Personallokaler.

Tre timmar försenade anlände trippeln vid kvart över ett. Nere på depån multipelkopplade vi och kollade att allt fungerade och så körde vi upp till spår 1 på Eskilstuna C igen.

Vid halv tre avgick vi och halvtimmen senare stannade vi på spår 1 i Västerås. Jag och instruktörskollegan, som kört transporten från Norrköping, blev avbytta av två provförarkollegor som skulle köra nattens tester.

Kollegan gick till sitt hotell och jag gick till omklädningsrummet för att byta om.

Klockan var över tre när jag promenerade hem i den ljumma sommarnatten – drygt en och en halv timme senare än planerat.