Jag hade anmält mig för att jobba extra idag eftersom det är semestertider och ont om förare. Passet jag fick var att åka med som lots för en av våra nya förarkollegor i Västerås som inte kört sträckan från Västerås via Fagersta till Ludvika.
Kvart över nio började passet och en kvart senare var det avgång från spår 4b. Kollegan körde och jag informerade och berättade om saker längs vägen. T ex om bomfällningen i Surahammar som vi gör med hjälp av telefonen. Detta för att bommarna inte ska ligga ner för länge och hindra Räddningstjänsten.
Efter Fagersta och upp mot Ludvika är det trafikeringssystem M som innebär manuell tågklarering och så sköttes all tågtrafik förr i tiden. Det är lite speciellt eftersom vi som förare då måste kontrollera vissa saker lite extra. Dessutom får vi ”Handsignal körtillstånd” av lokaltågklareraren i Smedjebacken – alltså ”stinsen” kommer ut och vinkar med sin spade – för att vi ska få köra iväg från stationen.
Framme på spår 2 i Ludvika var det nästan en och en halv timmes rast och då gick jag iväg för att få något i magen.
Vid tio i ett var det dags att åka tillbaka mot Västerås igen. Vid halv tre stannade vi på spår 4b på Västerås C efter en problemfri resa. Kollegan och jag startade om fordonet för att få bort ett fel. Därefter var dagens arbete slut och jag gick för att byta om.
Nu är jag ledig till onsdag kväll då det ska bli lite nattarbete är det tänkt.