Onsdag-torsdag

Igår hade jag ett reservpass mellan klockan nio och halv fem. Dock behövdes inte mina tjänster utan jag kunde först ägna mig åt lite kontorsarbete. Därefter tog jag det bara lugnt och pratade med kollegor i Personallokalerna tills klockan var slagen och jag kunde dra mig hemåt.

Dagens reservpass blev redan förra veckan utbytt till ett vanligt arbetspass. Dock skulle jag inte behöva köra någonting själv då en förarkollega som precis fått förflyttning till Västerås från en annan åkstation behövde så kallad linje- och platskännedom. Det var för övrigt en av förarna som jag examinerade på X40-kursen i Hagalund för drygt två veckor sedan.

Redan klockan fyra i morse var jag på plats på jobbet. Först bytte jag om och gick sedan upp till Personallokalerna. Där träffade jag på kollegan som jag skulle åka med.

Efter sedvanliga förberedelser med fordonslistor och tågorder tog vi taxi ut till X40-depån, där vi började dygnsklargöra ett multipelkopplat fordonssätt. När vi var klara körde vi ner till spår 3 på Centralen och där gick vi till andra änden.

Tio över sex stängde ombordaren dörrarna och vi kunde lämna Västerås. På destinationsskyltarna stod ”Göteborg” men vi skulle bara köra till Hallsberg.

Vid fem över halv åtta stod vi så på spår 4 på järnvägsstationen i Hallsberg där vi lämnade över till föraren som skulle fortsätta. En halvtimmes rast i Personallokalerna väntade nu och jag passade på att äta lite medhavd frukost.

Kvart över åtta stannade en likadan X40-mult på spår 5a och vi tog över. Nu skulle vi köra ända till Stockholm. Allt gick smidigt och bra och planenligt rullade vi in till spår 14 på Centralstationen vid kvart i elva.

Vi fick en kort rast innan vi liftade ut till Hagalund med en X55-a för att fräscha upp platskännedomen där. Efter toatömningen steg vi av inne i Nya Vagnhallen och tittade runt lite. Vi gick även ut på bangården för att titta och avslutade med ett besök på Platskontrollen och Depåfordonsledningarna.

Vi liftade sedan med samma X55-a tillbaka ner till Centralen och där blev det lite mer rast.

Vid kvart i tre stod vi vid spår 13 då en X40-mult från Göteborg ankom. Vi tog hand om fordonen och installerade oss i förarhytten i andra änden.

När signalen slagit om till grönt och ombordarna stängt dörrarna klockan kvart över tre kunde vi köra iväg. ”Göteborg” stod åter på destinationsskyltarna men vi skulle bara köra hem till Västerås.

Femtiofem minuter senare stod vi på spår 5 på Västerås C och när den väntande föraren tagit över var dagen slut och vi gick för att byta om.