Måndag

Egentligen skulle jag ha varit ledig även idag men i fredags frågade Personalplaneringen om jag kunde tänka mig att jobba extra. Det blev start strax efter halv fem och efter de sedvanliga förberedelserna tog jag taxi ut till depån. Där dygnsklargjorde jag en X40-mult och tio i sex körde jag sedan ner till spår 1a på Centralen.

Det fanns tid till att gå upp till Personallokalerna för att dricka en kopp kaffe innan avgången vid kvart över sex. Ombordaren stängde dörrarna och så var vi på väg mot huvudstaden. Knappt en timme senare stannade vi på spår 13 på Stockholm C och jag kunde lämna över till kollegan som skulle ha tågsättet.

Jag gick upp till Personallokalerna för att ha rast och prata med kollegor. Vid tio över åtta gick jag ner till spår 12b där ett åttavagnars loktåg från Hallsberg var på väg in. Loket kopplades loss i framänden när det stannat och ett annat lok kopplades till i bakänden. Efter det blev det bromsprov och så var det bara att invänta avgång.

Kvart i nio tände ombordaren avgångssignalen och vi rullade iväg. En timme senare hade vi stannat på spår 3 på Västerås C och nu fick jag göra rundgång med loket. Efter det var ombordaren signalgivare när vi backade en bit för att kunna köra ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. Där skulle loktåget stå parkerat fram till halv tretiden.

Jag gick upp till Personallokalerna och satte mig för att planera vilka jag ska åka uppföljning med resten av veckan. När det var klart frågade mina instruktörskollegor om jag skulle med och äta lunch och klockan tolv gick vi in i konferensrummet för att delta i en Arbetsplatsinformation. Det är en koncentrerad variant av en Arbetsplatsträff och det är frivilligt att delta. Vi fick bland annat info om det nya schemaplaneringssystemet som ska tas i bruk under nästa år.