Lördagsjour

Den här helgen skulle jag ha jobbat egentligen, men på grund av inställda provkörningar blev jag ledig istället. Eftersom det är sån förarbrist finns det nästan alltid vakanta arbetspass som man kan ta på övertid och nu tänkte jag att jag skulle hjälpa till genom att ta ett extrapass. Det blev lördagsjouren mellan 7 och 14.

Jag blåste in mig och satt sedan i fikarummet för att ta en kopp kaffe och äta min frukost. Precis när jag var klar – vid tjugo över sju – ringde Fordonsledningen och ville ha hjälp. Man hade misslyckats med att koppla ihop – alltså multa – två X40-or på Stockholm C och nu var en ensam trevagnars X40 på väg mot Västerås. Eftersom tåget skulle till Göteborg ville man ha en ny enhet tillkopplad i Västerås. Jag bokade taxi och åkte ut till depån. Där dygnsklargjorde jag en tvåvagnars X40 och körde sedan ner till spår 3a på Centralen.

Vid halv nio ankom X40-an från Stockholm till spår 3b och sedan kunde jag köra fram och multa. Först verkade allt fungera men efter ungefär en halv minut kom en felindikering i hytten längst fram och nödbromsen slog till. Efter kontakt med Driftstöd gjorde vi ett försök till – det vill säga kopplade loss, backade lite och kopplade ihop igen, men tyvärr blev det samma fel igen. Då tog vi tillsammans med Driftstöd beslutet att tåget skulle få fortsätta som det ankom – alltså som ensam X40. Alla resenärer som satt sig i det bakre fordonet fick flytta till det främre. Klockan nio kunde tåget lämna Västerås och då var förseningen drygt 45 minuter.

Jag fick köra tillbaka min X40 till depån igen och beställde taxi för att åka tillbaka till Centralen. När taxin var på väg ringde Fordonsledningen igen och ville ha mer hjälp, så det var bara att avboka taxin. Nu skulle jag dygnsklargöra en trevagnars X40 och sedan skulle den multas ihop den med den som jag höll på med tidigare. Verkstadspersonalen kom ut och tog hand om multningen och jag klargjorde. Sedan körde jag ner multen till spår 6 på bangården bredvid Centralen och parkerade. Man planerade att byta ut den ensamma X40-an när den var på väg tillbaka från Göteborg vid sextiden i kväll.

Nu var klockan halv elva och jag kunde gå upp till Personallokalerna för att dricka en kopp kaffe och prata med några kollegor. Efter en timme när jag funderade på att äta min matlåda ringde Fordonsledningen igen. De vill ha en X40 till Stockholm, så det var bara att beställa taxi för att åka ut till depån igen.

Jag dygnsklargjorde en trevagnars X40 och körde den därefter som tjänstetåg – utan resenärer – till spår 13 på Stockholm C. Där lämnade jag den och gick sedan upp till Personallokalerna. Jag åt matlådan och strax efter klockan två gick jag tillbaka ner till samma X40 på spår 13, men nu skulle jag inte köra utan bara åka med till Västerås.

Vid tio över tre steg jag av på spår 5 i Västerås och gick för att byta om. Jag skulle ju sluta klockan 14 egentligen men det hade alltså blivit mer än en timmes extra övertid.

Imorgon är jag ledig.