Tidig start i morse – redan klockan fyra satte jag mig i bilen och åkte upp till Fagersta. I Personallokalen åt jag lite medhavd frukost och drack kaffe. Föraren som jag skulle följa upp började vid tjugo över fem och efter inblåsning och uttag av fordonslista och tågorder gick vi ut till spår 6 på bangården bredvid Fagersta C. Där blev det dygnsklargöring av en X51-a.
När allt var klart var det dags att köra ut från bangården och sedan vidare ner mot Skinnskatteberg. Jag vet inte om jag har kört den vägen ut från Fagersta någon gång tidigare – i så fall var det under min praktikperiod på Green Cargo och i så fall inget jag kommer ihåg – så det blev en ny linjekännedom för min del.
I Skinnskatteberg bytte vi ände och klockan fem över halv sju var det dags att avgå. Det här tåget har Västerås som slutstation så efter Fagersta C så var det välkänd sträcka igen. Vi rullade in till spår 2 på Västerås C vid tio i åtta. Vi skulle ha samma tågsätt tillbaka och det kunde stå kvar vid plattform under tiden vi tog rast uppe i Personallokalerna.
Kvart i nio lämnade vi Västerås med sikte på Fagersta N, dit vi ankom en timme senare. När tågsättet var tomt och vi hade bytt ände körde vi tillbaka till Fagersta C och parkerade på spår 1.
Nu var uppföljningen klar och godkänd men dagens arbetspass var inte slut i och med det. Jag tog en fika i Personallokalen innan jag satte mig i bilen för att åka till Gävle.
På uppställningsbangården Maxim bredvid Gävle C stod ett Rc6-lok och en ER1-a parkerade. De behövdes flyttas från spår 61 till spår 57 för att ER1-an skulle kunna få tillgång till ett trefas eluttag. Vi körde ut från bangården till spår 2s på Gävle C och backade sedan tillbaka till Maxim och in på rätt spår. Under backningen hade jag hjälp av en Gävleförare som var signalgivare.
När allt var på plats hade klockan blivit tre och jag kunde sätta mig i bilen och åka hemåt.