Torsdag

Då var det dags för en natt med provkörning igen och denna gång uppe i Gävle. Jag gick till jobbet vid fyratiden på eftermiddagen och hann med att rapportera in de senaste dagarnas uppföljningar innan jag och min instruktörskollega gick ner till spår 1a vid tio i sex för att åka till Stockholm. Där fick vi vänta en halvtimme innan tåget mot Gävle skulle avgå och vi hann med en fika uppe i Personallokalerna.

Vi kom fram till spår 2s på Gävle C vid kvart i nio. Kollegan gick till hotellet för att checka in. Hans uppgift var att köra loket som ska bogsera ER1-an tillbaka till verkstaden en bit utanför Västerås i morgon bitti. Jag gick till Personallokalerna och deponerade min ryggsäck eftersom jag skulle gå till pizzerian, som jag brukar gå till när jag är i Gävle, för att äta kvällsmat.

När jag var mätt och belåten återvände jag till Personallokalerna för att skriva ut dokumentationen för natten. Nattens biträdesförare anslöt också och tillsammans gick vi bort till uppställningsbangården Maxim där ER1-an stod.

Tillsammans med testpersonalen gick vi igenom nattens övningar. Vi var tvungna att meddela att vi tyvärr bara skulle få köra en vända fram och tillbaka vilket gjorde dem besvikna, men när det är banarbeten på gång ställer det till för all trafik på spåren.

Vi gjorde bromsprov och så kunde vi köra ut till spår 4 på Gävle C vid kvart i ett. Där bytte vi ände och gjorde oss klara för att köra ut till Bomansberget varifrån provkörningen skulle starta. Där kontaktade vi Fjärren och så kunde vi starta. Vi fick stanna till i Orrskog för ett mötande tåg som var på väg på det andra spåret. Vi skulle nämligen på grund av banarbetet få byta spår där och fick vänta ytterligare på att ett tåg på väg från Uppsala skulle ta sig förbi arbetsstället.

När spåret var fritt kunde vi sätta fart igen fram till Järlebo där vi fick vända tillbaka. Vi fick byta spår på samma ställe på tillbakavägen, dock utan att behöva stanna. Redan kvart i tre var vi tillbaka på Gävle C och så körde vi ut till spår 57 på Maxim igen. Kollegan körde runt loket så att vi kunde koppla ihop fordonen i rätt ordning.

Det var fortfarande nästan tre timmar kvar tills avgången för transporten, så jag gick bort till Personallokalerna igen för att ta det lugnt under tiden.

Klockan halv sex gick jag och köpte en frukostmacka inne i stationshuset och fortsatte sedan bort till Maxim. När ER1-an var iordninggjord för bogsering påbörjade jag bromsprovet och tillsammans med min instruktörskollega slutförde vi detsamma.

Kvart över sex var vi klara att avgå från Gävle. Jag åkte med i loket och hjälpte till att växla in ekipaget till verkstaden när vi ankommit till Tillberga klockan nio. När allt var klart tog vi taxi ner till Västerås C och där bytte jag om. Nu närmade sig klockan elva och det var hög tid att gå hem.

Nu är jag ledig tills på tisdag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

tolv + nio =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.