Onsdag

Dagens arbetspass började vid kvart över ett. Som vanligt var jag på plats i god tid för att byta om och fika innan det var dags att skriva ut fordonslistor och ta ut tågorder.

Vid tjugo över ett begav jag mig ner till spår 5 där en av de grå X12-orna var på ingång från Sala. Jag bytte av föraren som kört och tog plats i förarsätet. Fem över halv stängde jag dörrarna och så kunde vi sätta fart. Som vanligt var det uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping innan vi ankom till spår 1 i Linköping vid tio i fyra. Inga konstigheter att rapportera längs resan.

När tågsättet var synat och klart körde jag bort till spår 20 på Uppställningsbangården för att inte vara i vägen för snabbtåget som kom bakom. När det sedan avgått söderut från Linköping fick jag köra ner till spår 3 och byta ände för att ”saxa” mig in till verkstaden där jag parkerade. Jag passade på att tvätta av frontrutorna på X12-an eftersom det var väldigt mycket insekter på dem och det var en kollega som anställdes samtidigt med mig i Hagalund men som nu är stationerad i Linköping som skulle ha fordonet.

Jag gick till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då åt jag naturligtvis min matlåda. Efter ett par koppar kaffe på maten gick jag så tillbaka till verkstaden. Där stod nu en annan grå X12-a. Jag gjorde först en säkerhetsklargöring och tvättade sedan av frontrutorna för att få bort alla insekter. När allt var klart ringde jag Fjärren och fick köra fram till spår 3 för att låta resenärerna stiga ombord.

Vid tio över sex stängde jag dörrarna och så lämnade vi Linköping. Allt flöt på under resan norrut och vid tjugo över åtta rullade vi in till spår 2 på Västerås C. Jag lämnade över till samma kollega som tog över mitt förra fordon i Linköping och gick därefter upp till Personallokalerna för att ha ungefär en timmes rast.

Vid halv tio beställde jag en taxi för att åka ut till depån. Nästa uppdrag var att dygnsklargöra en trevagnars X40 som skulle multipelkopplas med en redan klargjord tvåvagnars X40. När jag kom fram till spåret där fordonen stod höll depåpersonalen på att multipelkoppla dem. Det ena fordonet mådde dock inte så bra – varken dörrarna eller den så kallade Hjälpkraften – alltså utrustningen som tillverkar 400 V trefasspänning för att driva bland annat ventilatorer, luftkonditionering, kompressor och batteriladdare – fungerade som de skulle. För att inte äventyra min avgång fick jag ta en annan X40 – en tvåvagnars – istället. Det skulle räcka gott och väl platsmässigt till de båda avgångarna som jag skulle köra.

När jag var klar med dygnsklargöringen körde jag ner till spår 1a. Klockan tio i elva stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg. Det var uppehåll i Enköping och slutstationen var Bålsta. Nu under drygt tre veckor pågår ett banarbete mellan Barkarby och Karlberg och därför får resenärerna åka ersättningsbuss från Bålsta till Sundbyberg eller Stockholm. Det är precis som det varit tidigare somrar.

Framme i Bålsta vid kvart över elva lämnade resenärerna tågsättet och gick ner till de väntande bussarna. Jag bytte ände och gjorde mig klar och efter några minuters väntan hade nya resenärer anlänt med bussarna från Sundbyberg/Stockholm.

Tjugo i tolv blev det avgång och en halvtimme senare stannade vi på spår 1a i Västerås efter uppehållet i Enköping. När ombordaren och jag synat igenom vagnarna körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår. Därefter blev det taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om och gick hem.