Fredag

Igår vid halv två hoppade jag ombord på ett tåg för att åka ner till Göteborg. Jag åkte X12 till Katrineholm för att där byta till X2. Allt gick bra så långt.

Efter Hallsberg fick vi stanna och föraren fick starta om X2-an eftersom Hjälpkraften hade lagt av. Som jag berättade häromdagen används 400 V trefasspänning för att driva alla maskiner i tåget – ventilatorer för kylning av motorerna, oljepump för kylning av transformatorn, luftkonditionering, kompressor mm. Hjälpkraften är alltså viktig och utan den går det inte att köra.

Längs vägen återkom felet med Hjälpkraften och vi fick stanna flera gånger för att starta om. Till slut rullade vi någon mil in till Herrljunga och där blev det beslutat att överge tågsättet. Vi var då ungefär en timme försenade och precis bakom oss låg ett Regionaltåg – en X40-mult – som vi fick flytta över till. Det blev naturligtvis ståplats eftersom Regionaltåget var ganska fullsatt och resenärer från en hel X2-a tillkom, men vi kom fram till slutdestinationen till slut – ungefär en timme senare än planerat.

Jag gick till hotellet, checkade in och bytte om. Sedan gick jag bort till Avenyn för att äta mat. Det var mycket folk ute i Göteborg eftersom Gothia Cup håller på som bäst.

Varför skulle jag då till Göteborg? Jo jag skulle examinera en X40-kurs som en instruktörskollega hållit.

Vi började strax före klockan 10 på förmiddagen i ett konferensrum i Personallokalerna med att de fyra eleverna fick börja skriva provet. Eftersom vi även skulle ha ett praktiskt moment med på examen fick vi anpassa oss till när det fanns en X40 på plats på Göteborg C, så vid tjugo över tio avbröt vi skrivningen och gick ut till fordonet på spår 5. Tyvärr hade vi bara tillgång till fordonet ungefär en timme så jag fick dela upp momenten lite. Två av eleverna fick göra var sin säkerhetsklargöring och de andra två fick var för sig stänga av bromsen och lossa p-bromsen mekaniskt.

Vi gick också igenom en dygnsklargöring lite snabbt innan vi återvände in för att fortsätta det skriftliga provet. Jag rättade efter hand som de lämnade in och kunde konstatera att alla klarat sig med god marginal. Vi gick givetvis igenom provet och gick sedan för att äta lunch tillsammans med instruktörskollegan som hållit i kursen.

Strax efter halv två satt jag i en X2-a för att ta mig hem igen. Även nu med byte till X12 i Katrineholm och allt klaffade som det skulle under resan. Jag steg ur tåget på Västerås C vid fem i halv sex och gick för att byta om.

Nu är det ledig helg!