Måndag

Tillbaka från semestern kommer det att bli lite tågkörning igen. Dagens pass började kvart över åtta på morgonen och när jag fikat och förberett mig i övrigt var det dags att gå ner till spår 5 för att ta över en X12-a som var på ingång från Sala.

Fem över halv nio stängde jag dörrarna och satte fart iväg från Västerås. Efter uppehållen i Kolbäck, Kvicksund och Eskilstuna fick vi stå över tio minuter i Hälleforsnäs för att vänta på ett försenat mötande tåg. I Mellösa var det signalfel och det blev ordergivning för att ta oss förbi. I Flen fick vi vänta några minuter extra på passerande tåg innan vi kunde komma ut på stambanan. Nu var vi drygt 20 minuter sena och anslutningarna mot Göteborg i Katrineholm höll inte.

Snabbtåget mot Malmö låg bakom oss och alla som hade anslutning med det tåget fick byta i Norrköping. När vi till slut stannade på spår 3 på Linköping C vid fem över elva var det 18 minuter senare än planerat och fordonet skulle direkt på minuten avgå norrut igen, så jag lämnade över till den väntande kollegan och gick sedan bort till Personallokalerna för att ha rast.

Han som schemaplanerar oss instruktörer sitter i Linköping och han ville prata med mig. På grund av sjukskrivningar och annat blev det ändringar i planeringen för mig under resten av veckan. Dessutom åt jag min matlåda och fikade lite innan det vid tjugo över tolv var dags att gå ut till verkstaden för att dygnsklargöra en X12-a.

Det fanns ett fel i Felindikeringssystemet som jag med hjälp av Driftstöd återställde. När hela klargöringen var klar körde jag fram till spår 3 på Linköping C. Direkt när jag började rulla kom samma fel tillbaka. Efter ny kontakt med Driftstöd meddelade Depåfordonsledningen att tåget fick ställas in på grund av fordonsfel och jag fick köra tillbaka till verkstaden.

Nu blev det passresa för mig istället med nästa tåg som hade avgång vid tio över två. Strax före halv fem var vi tillbaka i Västerås och jag kunde gå upp till Personallokalerna för en kort rast.

Tjugo i fem gick jag ner till spår 2 där en kollega hade klargjort och kört ner en X40 som jag skulle ha. Efter att ha installerat mig i förarhytten var det bara att invänta ankommande loktåg från Stockholm och de passagerare som skulle vidare med oss. När alla var ombord och klockan var fem i fem stängde ombordaren dörrarna och vi kunde åka iväg.

Efter uppehållet i Köping stannade vi på spår 2 i Arboga och kvarvarande resenärer lämnade tåget. Efter att ombordaren och jag hjälpts åt att syna igenom tågsättet stängde jag dörrarna och gick till andra änden. Nu skulle jag köra tjänstetåg tillbaka till Västerås.

Enligt planeringen skulle jag ha lämnat fordonet på depån, men på grund av fordonsbrist skulle fordonet multas med en X40 på väg mot Hallsberg när den passerade Västerås. Jag kom in på spår 4a på Västerås C och där väntade en kollega på att få ta hand om fordonet tills det var dags att multa. Klockan närmade sig sju när jag gick för att byta om och sedan ta mig hemåt i småregnet.