Minisemester

Egentligen skulle vi ha firat mina föräldrars bröllopsdag med en resa till Budapest den här veckan, men på grund av oförutsedda händelser var vi tvungna att avboka resan.

Både Marie och jag hade beviljad semester och då var frågan vad vi skulle göra nu när mina föräldrar inte kunde åka med. Vi var i Budapest hösten 2016 och även om det är en väldigt trevlig stad så kände vi att det skulle vara mer intressant att åka någon annanstans.

För två år sedan när jag fyllde 50 hamnade vi i Belgrad i Serbien och vi har sagt att vi gärna skulle åka dit igen. En vecka är dock lite för länge tyckte vi då i alla fall och Norwegian flyger endast till och från Belgrad på lördagar. Ryanair flyger dock två gånger i veckan till Serbiens tredje största stad – Niš – med 260 000 invånare. Så därför slog vi till och bokade flygbiljetter och ett centralt beläget hotell.

Flyget från Skavsta gick väldigt tidigt på söndagsmorgonen så därför åkte vi hemifrån redan på lördagen för att bo på hotellet vid flygplatsen.

Framme i Niš tog vi taxi in till hotellet men det var för tidigt att checka in så vi deponerade våra väskor och gick sedan ut för att orientera oss lite. Det är inte mycket turister alls i Niš och prisnivån är väldigt låg – en stor stark kostar från strax under 10 kr till kanske 17-18 kronor och varmrätterna ligger sällan över 100-lappen. En taxiresa på ungefär 4 km inom staden gick på drygt 20 kronor med dricks! Eftersom serbiska språket har två alfabet – det ”vanliga” latinska och det serbiska – en variant av det ryska kyrilliska – kan det vara svårt att tyda gatuskyltar och vägvisare. På ett litet gatukök var dessutom hela menyn enbart på det serbiska alfabetet, men oftast är det dock inga problem och de flesta som arbetar inom restaurang och hotell pratar engelska.

Under de fem dagarna vi tillbringade där hade vi varmt och skönt väder och man kunde utan att frysa gå i t-shirt och shorts från morgon till kväll. Under nån timme på onsdagseftermiddagen kom ett värmeåskväder in över staden och det kom rikligt med regn så att gatorna svämmades över, men sen blev det fint igen.

Vi besökte ett par museer – ett koncentrationsläger som var i bruk 1941-1944 samt ett monument med dödskallar från ett slag år 1809. Dessutom finns en fästning från 1700-talet.

I övrigt tog vi bara det lugnt och åt och drack gott och kopplade av. En riktigt skön semester och vi känner att vi gärna åker tillbaka dit nån gång.

Republiken Serbien
Koncentrationsläger
Vaktbyggnad
Monument med riktiga döskallar
Mysig serbisk restaurang på bakgård