Semesterplaner i stöpet

Som redan sagts har jag nu semester och med anledning av våra respektive bemärkelsedagar den här månaden – både jag och Marie blir äldre 🙂 – hade vi för flera månader sedan planerat och bokat in en resa över min dag. Det skulle bli en vecka i Toronto i Kanada med en dagsutflykt till de närliggande Niagarafallen och en middag uppe i TV-tornet i den roterande restaurangen. Avresan var lördagen den 11e på morgonen och några dagar före började vi höra om en eventuell pilotstrejk på nyheterna. Strejken skulle bryta ut klockan 18 fredagen den 10e om inte parterna kom överens. Och det gjorde de inte …

Några timmar efter strejkens utbrott kunde vi se på SAS hemsida att vårt flyg till London, där vi skulle byta för att flyga vidare till Toronto, var inställt. Efter att till slut ha kommit fram till SAS kundtjänst i Danmark – svenska kundtjänsten var överbelastad – fick vi reda på att det inte fanns några alternativ för oss och att vi inte skulle komma iväg …

Det var bara att sätta sig vid datorn och söka efter sista minuten resor, men vi hittade inget direkt som kunde passa. Till slut hittade vi ett flyg på lördag eftermiddag till Belgrad i Serbien med Norwegian och efter det bokade vi ett hotell som låg centralt. Så till slut skulle vi i alla fall komma iväg på en veckas semester men långt i från det som vi planerat.

Vi hade bokat transfer från flygplatsen till hotellet så vi blev upphämtade i en liten Dacia Logan-taxi som hade gått över 36000 mil. Båda våra väskor fick inte plats i bagaget utan vi fick ta en väska inne i bilen. Hotellet var ganska nytt och inte alls stort så chauffören hade lite svårt att hitta men till slut kom vi i alla fall fram och kunde checka in. Hotel Opera öppnade förra året så det var jättefina rum och läget var verkligen centralt – bara ett stenkast från Republikplatsen som ligger mitt i centrum. Efter att ha installerat oss gick vi till Republikplatsen för att äta middag.

Middag första kvällen

Det är otroligt billigt för oss svenskar att äta och dricka i Serbien. En stor stark kostar motsvarande 14-15 kronor och en varmrätt på en restaurang kostar sällan mer än 100 kr, men medelinkomsten i Serbien ligger på ungefär 2500-3000 kr/månad, så det är inte så billigt för serberna själva.

Vi hade ganska bra väder under veckan – det började med lite regn och slutade med riktig sommarhetta med en 35-37 °C. Man behövde aldrig ha jacka på sig – inte ens på kvällarna. Vi tog det lugnt hela veckan och hade en skön ”slapparsemester” – även om vi naturligtvis rörde på oss och gick mycket runt i centrum. En vecka är lite för länge egentligen men nu blev det ju som det blev – en långweekend är nog det ideala.

Om det inte hade varit för pilotstrejken hade vi aldrig kommit på tanken att åka till Belgrad men nu blev det en positiv överraskning och huvudsaken var ju att komma iväg tillsammans och vara borta över min dag.

Jag vid Republikplatsen
Vid Belgrads fästning

Floden Sava
Polisbil

Jag utanför järnvägsmuseet
Jag på järnvägsstationen

Restaurangdistriktet Skadarlija
Collage från en middag i restaurangdistriktet Skadarlija

En belgradbo berättar om NATO's bombning av Radio- och TV-huset (i bakgrunden) 1999
En belgradbo berättar om NATO’s bombning av Radio- och TV-huset (i bakgrunden) 1999