Höstsemester del 2

Efter att ha sovit hemma en natt var det dags för nästa tripp. I måndags morse åkte Marie och jag till Arlanda och parkerade bilen på långtidsparkeringen. Strax efter 10 lyfte vi och ett par timmar senare landade vi i Budapest. Vi löste varsitt sjudagarskort till kollektivtrafiken och steg sedan på bussen till närmaste tunnelbanestation. Där bytte vi och fortsatte med tunnelbanan in till Centrum.

Efter att ha checkat in på hotellet som bara låg ett par hundra meter från tunnelbanan gick vi till en restaurang bredvid hotellet för att äta ungersk gulasch. Både Marie och jag har varit i Budapest förut, dock inte tillsammans, men vi tycker båda att det är en mycket trevlig stad som man kan besöka flera gånger.

Kvällsbild över Donau och Slottet

På tisdagen åkte vi kuggstångsbana upp på Budas höjder, där vi sedan åkte med ”Barnens järnväg” (Gyermekvasút). Förutom lokföraren sköts alla funktioner av barn i åldern 10-14 år under överinseende av vuxna.

Barnens järnväg
Tågklareraren ger "Avgång" på Barnens järnväg
Tågklareraren ger ”Avgång” på Barnens järnväg

Vi tog sedan en stollift för att komma ner från berget igen.

På väg ner från Budas höjder i stollift

På kvällen besökte vi Széchenyi termalbad och badade utomhus i 38-gradigt vatten.

Kvällsbad i 38-gradigt vatten på Szechenyi termalbad

På onsdagen besökte vi Slottet och Mattiaskyrkan på Budasidan och så åkte vi till Hjältarnas Torg, som är ett av de största torgen i Budapest, där Millenniummonumentet finns.

Kabelbana upp till Slottet
Uppe vid slottet
Mattiaskyrkan
Millenniummonumentet på Hjältarnas Torg

Det regnade på torsdagen, så då ägnade vi oss åt shopping för att slippa vara utomhus så mycket. Vi åt lunch på Café New York – ett riktigt pampigt ställe.

Utanför Café New York
Inifrån Café New York

Jag började känna mig dassig på eftermiddagen och nu var det min tur att bli rejält förkyld – Marie har varit hängig hela veckan.

Efter frukost på fredagen checkade vi ut och återvände till flygplatsen för att åka hem igen. Jag fick ordentligt ont i ena örat på grund av förkylningen när vi skulle landa på Arlanda. Usch!

Vi stannade till hos svärföräldrarna i Grillby på vägen hem. Nu är snart semestern över – på måndag är det arbete som väntar.