Måndag

Det har inte blivit mycket tågkörning för mig på sistone men nu ska jag faktiskt få köra tåg hela veckan. Måndagen började vid halv två med sedvanliga förberedelser och en kvart senare gick en kollega och jag ner till spår 1a. Det pyrde lite i en slipers så vi hade vatten med oss för att försöka släcka. Ett par banarbetare dök upp i sin servicebil och fick fortsätta med släckningsarbetet.

En X40 från Göteborg ankom och kollegan bytte av föraren och jag satte mig för att åka pass. Precis som i fredags hoppade jag av i Sundbyberg och tog en promenad bort till Hagalund. Där hann jag med en fika i Personallokalerna och lite prat med kollegor innan det vid kvart i fyra var dags att gå ut till spår 31 på bangården. Jag gjorde en säkerhetsklargöring av en tvåvagnars X40 och körde sedan ner den till spår 7 på Centralen. Jag multipelkopplade med en trevagnars X40 som redan stod där och när jag var färdig kom en Västeråskollega och bytte av mig.

Jag gick upp till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha en timmes rast.

Vid kvart i sex gick jag ner till spår 10 där ett sjuvagnars loktåg med lok i varje ände var på ingång från Uppsala. Jag bytte av föraren och installerade mig i hytten. Snart var vi på väg söderut från Stockholm. Destinationen var Hallsberg och färden gick via Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta, Strängnäs, Eskilstuna, Kungsör, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla. På grund av möten med sena tåg, spårfel, spårbrist m m tappade vi tid längs hela resan.

När vi till slut rullade in på spår 5a på Hallsbergs järnvägsstation vid fem över halv nio var vi nästan 25 minuter efter tidtabell. Växlingspersonal tog hand om tågsättet och jag gick till Personallokalerna för att fika och äta lite kvällsmål. Sedan gick jag bort till överliggningen för att ta mitt rum i besittning.