Tisdag

Strax före fem i morse hade jag gjort mig klar och gick till Personallokalerna för att äta min frukostpåse. En halvtimme senare gick jag ut till spår 5a där mitt tågsätt – lok plus åtta vagnar – 227 meter långt – höll på att växlas ut från uppställningsbangården. Växlingspersonalen lämnade över och jag tog plats i förarsätet.

Vid kvart i sex gav ombordaren avgång och så kunde vi rulla iväg. Det här tåget gick norra vägen till Stockholm det vill säga via Västerås. På grund av spårfel och därmed hastighetsnedsättningar före Arboga och före Västerås låg vi tio minuter efter tidtabell, men det ordnade nästan helt upp sig tack vare ett planerat längre uppehåll i Västerås.

När vi stannade på spår 12b på Centralen i huvudstaden vid kvart över åtta var det helt enligt tidtabell. Medan resenärerna strömmade ur vagnarna hoppade jag ur och började koppla loss loket. Växlingspersonal kom och tog över och sedan kunde jag bara vänta på att vagnarna skulle avgå dragna av ett lok som tillkopplats i andra änden.

Nästa loktåg från Hallsberg ankom precis när ”mina” vagnar åkt iväg och jag fick köra över loket till spår 11. Växlingspersonal kopplade till loket och vi gjorde bromsprov efteråt. Jag lämnade över till föraren som skulle köra ut till Hagalund och gick därefter upp till Personallokalerna för att ha rast.

Nästa uppdrag var att ta emot en X40-mult från Göteborg. Den var försenad och dök upp på spår 13 strax efter klockan elva. Jag kopplade isär multen och tog hand om trevagnarsenheten. Föraren som kom med tåget tog hand om tvåvagnarsenheten och körde ut den till Hagalund.

Kvart över elva var det hög tid att avgå och vi rullade iväg. Vid Tortuna mellan Enköping och Västerås var det växelfel och det blev ordergivning från Fjärren för att vi skulle kunna passera.

Vi tappade naturligtvis tid på förfarandet och när vi ankom spår 5 på Västerås C var det tio minuter efter tidtabell. Jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Göteborg med tåget och kunde därmed gå och byta om och sluta för dagen.