Onsdag

Ett kvällspass med start vid halv fyra på eftermiddagen stod för dörren. Efter att ha fikat lite, tagit ut tågorder och fordonslistor beställde jag taxi för att åka ut till depån. En kollega från Fordonsplaneringen följde med för att se hur en klargöring går till.

Vi dygnsklargjorde en tvåvagnars X40 tillsammans och körde sedan ner den till spår 5 på Centralen där vi lämnade över till kollegan som skulle köra till Arboga. Vi gick sedan tvärs över plattformen till spår 4 där ett femvagnars loktåg precis ankommit från Stockholm. Föraren hade kopplat loss loket och gjorde nu rundgång. Jag kopplade till i andra änden av vagnarna och så blev det bromsprov efter det.

Kvart över fem lämnade vi Västerås med sikte på huvudstaden. I Enköping fick vi på Polisens order köra 30 km/h men det är inte så lång sträcka innan plattformen så vi tappade inte så mycket tid där. Dessutom upphävdes ordern precis när vi stannade för uppehållet så ut ur Enköping kunde vi köra i normal hastighet igen.

Vi rullade in på spår 11 på Stockholm C planenligt vid kvart över sex och normalt blir det lokbyte på det här tåget det vill säga loket i ena änden kopplas loss och det kopplas till ett annat lok i andra änden av vagnarna – allt för att slippa göra rundgång när det är trångt på spåren. Idag blev det dock rundgång i alla fall på grund av lokbrist. Jag fick hjälp av en kollega från Linköping med loss- och tillkopplingen och ombordaren hjälpte sedan till med efterföljande bromsprov.

Kvart i sju var vi på rull igen och det blev uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping. Allt gick bra ända tills vi skulle passera Tortuna. Där var det signalfel och vi fick säkerhetsorder för att kunna passera tre signaler i så kallad siktfart. Resultatet blev att vi tappade tio minuter på detta. När vi stannat på spår 3 på Västerås C kopplade ombordaren loss loket, så att jag kunde göra rundgång.

När loket var tillkopplat i andra änden backade vi en bit för att kunna komma in till spår 7 på bangården. Där parkerade jag enligt anvisning från Depåfordonsledningen och gick sedan till Personallokalerna för att ha rast. Nu var det hög tid att värma och äta matlådan.

Det återstod nu ett ”varv” på Stockholm. Tåget från Göteborg – en trevagnars X40 – var dock 45 minuter försenat, så min rast blev längre än planerat. Vid halv elva stannade kollegan som kört från västkusten på spår 1a och jag tog snabbt över. Körningen gick smidigt och effektivt och vi hann precis passera ett pendeltåg som stod vid Barkarby station annars hade vi hamnat bakom det. Vi ankom spår 11 i Stockholm vid fem i halv tolv och jag lämnade snabbt över till den väntande kollegan som skulle köra ut X40-an till Hagalund.

Nu blev det en snabb förflyttning till spår 14 där samme kollega ställt en annan trevagnars X40. Avgångstiden för sista tåget mot Västerås hade redan passerats med tio minuter men allt var förberett och klart. När även ombordaren kommit över från spår 11 kunde vi stänga dörrarna och avgå. ”Vändningen” klarades av på dryga fem minuter – helt ok!

Inga konstigheter inträffade på tillbakaresan och vid fem i halv ett stannade vi på spår 1a i Västerås. Ombordaren och jag synade igenom tågsättet och så kunde jag köra ut till depån och parkera på anvisat spår.

Jag åkte taxi tillbaks till centralen, där jag sedan bytte om och gick hem.