Måndag

Klockan fem startade dagens tidiga pass och då hade jag som vanligt varit på plats ett tag för att hinna äta frukost och dricka ett par koppar kaffe.

När jag blåst in mig och det var dags att förbereda arbetet upptäckte jag att istället för som normalt ha en X40 skulle det idag vara tre stycken multipelkopplade X40-or. Problemet var bara att det tidsmässigt fortfarande var planerat för att klargöra ett fordon och skulle jag klargöra tre stycken skulle avgången bli rejält försenad. Jag ringde till Operativa Personalledningen för att informera dem. De hade skickat ut morgonjouren på ett annat uppdrag men som tur var fanns min förste körlärare till hands. Han hade elev – samma elev som åkte med mig i november – och deras första tåg hade blivit inställt så de var reserver just nu.

Jag beställde en taxi för att ta oss ut till depån. Vi blev fyra stycken i taxin eftersom ytterligare en kollega som också skulle dit följde med. Väl framme delade vi upp arbetet med dygnsklargöringen mellan oss så att det skulle bli så effektivt som möjligt.

När vi var klara var det mycket hög tid att köra ner till spår 1a på Centralen, där morgonpendlarna stod på plattformen och väntade.

Vid tjugo över sex hade alla tagit plats och vi kunde rulla iväg mot huvudstaden. Körningen gick bra och den lilla förseningen som vi hade från början var snart inhämtad.

Planenligt ankom vi spår 13 på Stockholm C klockan kvart över sju och jag lämnade över till den väntande kollegan som efter en knapp halvtimme skulle köra tillbaka till Västerås. Därefter gick jag upp till Personallokalerna för 45 minuters rast.

Tio över åtta gick jag ner till spår 11 där ett åttavagnars loktåg var på väg in. Strax därefter kom ett lok framkörandes och stannade vid bakersta vagnen. Jag bytte av föraren och tog plats i förarhytten. Snart kom växlingspersonal för att koppla till loket. När efterföljande bromsprov var klart var det bara att vänta tills avgångstiden var inne.

Vid kvart i nio tände ombordaren avgångssignalen och vi lämnade Stockholm. En timme senare stannade vi på spår 3 på Västerås C och resenärerna lämnade vagnarna medan jag gjorde rundgång med loket. Sedan återstod bara att köra ut på bangården och parkera på spår 7. När det var klart var dagens arbete över och jag tog en fika i Personallokalerna innan jag gick hem.