Söndag

En överliggning skulle avsluta den här helgens arbete och det var start klockan 10 på förmiddagen. Efter lite fika samt uttag av tågorder och fordonslistor gick eleven och jag ner till spår 2 där en Regina (X50) snart var på väg in. Vi bytte av föraren som kört från Linköping och snart var vi på väg mot Sala.

När vi stannat på spår 2 på Sala järnvägsstation var det dags att byta ände och förbereda återfärden. Tågen från Falun och till Mora ankom klockan elva, resenärer steg av och på och så avgick de åt varsitt håll.

Vid fem över tryckte ombordaren på knappen så att bommarna vid vägövergången gick ner och så fick vi grönt i mellansignalen. Vi lämnade Sala och efter uppehållet i Ransta rullade vi in till spår 5 i Västerås klockan halv tolv. Föraren från Linköping hade nu haft rast under tiden vi körde till och från Sala och fick tillbaka sin Regina.

Nu hade vi drygt en timmes rast vilken tillbringades i Personallokalerna.

Kvart i ett beställde jag en taxi som tog oss ut till depån. Där började vi dygnsklargöra tre stycken multipelkopplade trevagnars X40-or. Jag var tvungen att ringa in till verkstadspersonalen eftersom en säkerhetsventil till tryckluften på ett av fordonen ljudligt släppte ut övertryck med jämna mellanrum. De kollade tryckvakter, kopplade isär och ihop fordonen samt gjorde en återstart på främsta fordonet. När de var klara kunde vi fortsätta klargöringen men vi hade naturligtvis tappat tid, vilket gjorde att vi var sena när vi körde ner till spår 3 på Centralen.

När alla väntande resenärer stigit på och ombordaren stängt dörrarna kom vi iväg fem minuter efter tidtabell. Det var ändå ganska ok med tanke på omständigheterna.

Till spår 5 på Stockholm C hade vi kört in hela förseningen och stannade helt enligt plan vid fem över halv fyra. Där lämnade vi över till de båda väntande förarna. Den sista enheten skulle ut till Hagalund och de andra två skulle avgå mot Hallsberg efter femtio minuter.

För eleven och mig väntade ett par timmars rast på Stockholm C och jag gick för att köpa en sallad som jag sedan åt i Personallokalerna. Vi satt och pratade med ett par av mina kompisar som jag gick lokförarutbildningen med och som nu är stationerade i Hagalund respektive Stockholm.

Fem i sex avgick ett InterCity-tåg från spår 12 efter att eleven och jag hade tagit plats i förstaklassvagnen. Knappt två timmar senare steg vi av i Hallsberg och gick till överliggningen där vi skulle sova