Lördag

Det blev en fjärde gång till Linköping den här veckan, så nu måste snart eleven kunna den sträckan i sömnen. Dagens pass började vid tio över tre och tjugo minuter senare stod vi vid spår 5 då en X12-a från Sala ankom. Vi bytte av föraren och eleven tog plats i förarsätet. Snart var vi på väg söderut.

Det var inga problem idag heller och körningen går riktigt bra tycker jag. Vi ankom spår 1 på Linköping C planenligt vid tio i sex. Egentligen skulle vi ha blivit avbytta vid plattform, men Operativa Personalledningen hade tidigare ringt och frågat om vi kunde ta hand om undanväxlingen också. Det saknades nämligen förare på fordonets nästa uppdrag, men man hade löst det genom att föraren som ankom med X2-an som låg bakom oss skulle köra vår X12-a och då var alltså vi tvungna att köra undan det först. Det passade ju extra bra eftersom eleven då får träna lite mer.

Vi körde upp till spår 20 på uppställningsbangården och bytte ände. Sedan körde vi tillbaka till Centralen men nu till spår 3, där vi lämnade över till den nu väntande föraren. Därefter gick vi till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast och då var det dags att äta våra matlådor.

Vid halv åtta var det hög tid att gå bort till verkstaden där vårt nästa fordon stod och väntade. Det var en X50 som skulle säkerhetsklargöras. När vi var klara och tiden var inne körde vi fram till spår 3 där våra resenärer väntade.

Vid fem över åtta var det så dags för ombordaren att ge klarsignal så att vi kunde lämna Linköping. Uppehållen i Norrköping, Katrineholm, Flen, Hälleforsnäs, Eskilstuna, Kvicksund och Kolbäck klarades av ett efter ett och så kunde vi vid fem över halv elva rulla in till spår 4b, där de sista resenärerna lämnade tågsättet. Då ombordaren synat igenom de båda vagnarna kunde vi köra ut och parkera på spår 6 på bangården bredvid Centralen.

I och med det var dagens arbete över och det som återstod var bara att ta sig hem.