Måndag

Vid femtiden på morgonen samlades vi i Personallokalerna i stationshuset för att äta våra frukostpåsar. En halvtimme senare gick vi ut till spår 3 där växlingspersonalen höll på att växla ut vårt sjuvagnars loktåg från uppställningsbangården. Det hade kommit några centimeter snö i Hallsberg under natten.

Vid kvart i sex gav ombordaren avgång och vi kunde ge oss av. Eleven körde mycket bra och fick till fina stopp vid uppehållen. Det är det svåraste med att köra ”riktiga” tåg – alltså loktåg. Eftersom det tar uppemot sex-sju sekunder för bromsarna att gå till i hela tågsättet, så måste man planera stoppen på ett helt annat sätt än med motorvagnar. Samma sak gäller när man vill lossa bromsarna så tar det flera sekunder innan alla bromsar är loss och för det perfekta stoppet ska alla bromsar lossa precis när tågsättet stannat – då blir det inget ryck. Det gäller helt enkelt att få in känslan för det hela och för det krävs träning och åter träning.

Vi låg fint till i tid tills vi kom till Barkarby utanför Stockholm. Där fick ett pendeltåg gå före oss och vi tappade uppemot tio minuter. När vi vid kvart över åtta ankom till spår 5 på Stockholm C var det åtta minuter efter plan. Växlingspersonal kopplade loss loket under tiden som resenärerna strömmade ur vagnarna och så kunde vi göra rundgång.

När allt var klart i andra änden och det efterföljande bromsprovet ok körde vi ut till Hagalund. Där fick vi köra ut direkt till spår 27 på bangården utan toatömning. Vagnarna kopplades loss och så körde vi loket till verkstaden för kontroll av strömavtagarna.

Vi gick sedan till spår 23 för att lifta med ett loktåg ner till Centralen. Där blev det en dryg halvtimmes rast innan vi gick ner till spår 7.

En X40-mult rullade in vid halv elva och vi kopplade isär fordonen och tog hand om det ena. Vi förberedde oss för körning och hann även med lite felsökning.

Fem i halv tolv blev det avgång och efter uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade vi på spår 5 på Västerås C. En kollega som skulle köra till Göteborg tog över och vi kunde gå till Personallokalerna för att avsluta  och sedan gå hem.