Tisdag

Tisdagen bjöd på ett tidigt pass med start vid kvart i fem på morgonen. När tågorder och fordonslista var uttagna gick eleven och jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. Där stod ett 121 meter långt loktåg med fyra vagnar och väntade på oss.

Först klargjorde vi loket och började sedan med bromsprovet. Ombordaren höll på med sin klargöring av vagnarna och när han var klar med det fortsatte han med resten av bromsprovet. När allt var klart ringde vi till Fjärren och fick köra ut från bangården och backa in till plattform vid spår 3.

Strax efter klockan sex blev det avgång och vi körde iväg. I Enköping hade det kommit mycket mer snö än i Västerås och det hade också blivit växelfel. Efter Enköping var det mindre med snö igen, så det verkar som om det var väldigt lokalt snöfall.

Till Stockholm C och spår 7 ankom vi ett par minuter före tidtabell när klockan passerat sju. Växlingspersonal kopplade loss och vi gjorde rundgång med loket. När det var kopplat och klart i andra änden och bromsprovet utfört gick vi upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe.

Fem i åtta stängde ombordaren dörrarna och tände upp den blinkande avgångssignalen och vi lämnade Stockholm. Efter uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping rullade vi in på spår 3 i Västerås ett par minuter före tidtabell vid fem i nio. Eleven fick koppla loss loket och så körde vi runt det till andra änden av vagnarna. Det var snö och is på slangkopplingarna på vagnen som gått längst bak och vi fick hämta verktyg för att kunna knacka bort isen så att det skulle gå att koppla ihop med loket.

Vi gjorde därefter bromsprov och när ett tåg passerat var det vår tur att köra ut på bangården och ställa tillbaka det på spår 7 där det stod i morse. När det var klart och klockan närmade sig tio var också dagens arbete klart och vi fick gå hem.

I morgon är vi lediga men på torsdag kör vi igen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*