Fredag

X40 och Bålsta var det som gällde under dagens arbete. Start vid tjugo i två på eftermiddagen och efter att ha fikat och tagit ut fordonslistor samt tågorder beställde jag en taxi för att åka ut till depån.

Där stod en X40-mult och väntade på mig och jag gjorde en säkerhetsklargöring samt hade tid att reset-a en dörr som trilskades och felsökte lite på ett annat fel. Som sagt så tycker jag det är intressant att hålla på och felsöka lite när man för en gångs skull har tid med det.

Strax efter klockan tre var det dags att åka iväg och när jag passerade Centralen plockade jag upp ombordaren. Sen var det full fart mot Bålsta – utan resenärer – som gällde. Framme på spår 2 i Bålsta bytte jag ände och så var det bara att invänta avgångstiden.

Vid tio i fyra stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg. Efter uppehållet i Enköping stannade vi på spår 5 på Västerås C vid tjugo över fyra och jag lämnade över till föraren som skulle köra resten av sträckan till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast.

Tjugo i sex stannade en X40-mult från Göteborg på spår 1a och jag bytte av föraren. Tjugofem minuter senare stannade vi på spår 2 i Bålsta och resenärerna fick byta till buss mot Sundbyberg och Stockholm. Jag bytte ände och förberedde återfärden och hann sedan gå ner till bussförarnas kur för att ta en kopp kaffe och prata lite.

Vid tio i sju blev det avgång och det här tåget hade Västerås som slutstation. Framme på spår 3 hjälptes ombordaren och jag åt att syna tågsättet och när det var klart stängde vi dörrarna. Nu hade jag tre och en halv timmes rast och eftersom jag skulle ha samma tågsätt igen fick det stå kvar vid plattform.

Jag tillbringade rasten i Personallokalerna med att äta matlådan, fika, prata och titta på TV.

Kvart i elva var det dags att gå ner till tågsättet igen och förbereda avfärden. När båda ombordarna hoppat in körde vi iväg som tjänstetåg mot Bålsta.

Vi ankom till spår 2 och nu bytte jag ände igen samt låste igen tvåvagnarsenheten eftersom den inte skulle behövas. Sen var det bara att invänta att resenärerna skulle anlända med bussarna.

När alla gått ombord och klockan passerat tio i midnatt var det dags att lämna Bålsta för tredje och sista gången den här dagen och sätta kurs på Enköping och Västerås. När vi tjugo över midnatt stannat på spår 1a på Västerås C och resenärerna lämnat tågsättet synade ombordarna vagnarna. Sen kunde jag köra ut till depån där verkstadspersonalen direkt tog hand om tågsättet.

Det blev taxi tillbaka till Centralen och när jag bytt om och klockan närmade sig ett gick jag hemåt i natten.