Lördag

Tio över ett började dagens närapå tolvtimmarspass. Vid halv två stannade en X50 på spår 5 och jag tog över.

Det var till Linköping som första delen skulle gå och det ena uppehållet efter det andra vid mellanstationerna avverkades utan konstigheter trots många resenärer. Vi rullade in till spår 3 på Linköping C några minuter före tidtabell vid tio i fyra. När ombordaren synat klart körde jag bort och parkerade vid verkstaden.

Jag gick i solskenet till Personallokalerna för att ha nästan två timmars rast. Det blev lite mat i magen, fika och prat med kollegor innan det vid kvart i sex var dags att gå till spår 3 på järnvägsstationen för att byta av föraren på en ankommande X50.

När jag bytt ände och installerat mig i förarhytten och resenärerna gått ombord var det bara att invänta avgångstiden – trodde jag! Precis när signalen slog om till grönt ringde Fordonsledningen och sa att vi var tvungna att byta fordon. Det var bara att ringa Fjärren så att de fick ställa signalen till röd igen, be resenärerna stiga av och köra bort fordonet till verkstaden.

Nu blev det dygnsklargöring av en X12-a istället. Den var multad med en annan X12-a så det blev till att koppla isär dem till att börja med. När jag var färdig och genomsvettig kunde jag köra fram till de väntande resenärerna som fortfarande stod vid spår 3.

Femtiofem minuter senare än planerat kunde vi lämna Linköping strax efter klockan sju. Nu var det full fart och så effektiv körning som möjligt som gällde. Som vanligt gick det inte att ta in så mycket tid eftersom det är enkelspår och mötena oftast inte stämmer när man är sen.

Vid kvart över nio stannade vi på spår 2 på Västerås C och jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Sala. Förseningen var nu 50 minuter. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en halvtimmes rast.

Strax efter halv tio ankom en X40-mult från Göteborg till spår 1a. Jag hade ringt kollegan som kört från Göteborg samt Operativa Personalledningen så att de visste att jag var tvungen att ha min rast innan jag kunde köra, så tåget fick vänta några minuter extra i Västerås.

Vid tio i tio hade jag tagit plats i förarsätet och så var vi på väg. Efter uppehållet i Enköping ankom vi spår 2 i Bålsta där resenärerna fick byta till buss. Ombordarna synade igenom och så stängde vi dörrarna. Jag gick till andra änden och förberedde för återfärden. Precis som igår kväll låste vi tvåvagnarsenheten eftersom alla skulle få plats i enheten med tre vagnar.

Tio minuter i midnatt hade alla resenärer anlänt med bussarna och vi åkte iväg.

I Grillby var det växelfel så vi fick stanna till för att få tillåtelse att passera en signal i stopp. Vi ankom spår 1a på Västerås C vid halv ett och när tågsättet var tomt körde jag ut till depån och parkerade på anvisat spår.

Som vanligt blev det taxi tillbaka till Centralen och när klockan precis passerat ett gick jag hemåt.

Nu är jag ledig resten av söndagen och det väntar ett tidigt pass på måndag.