Tisdag-onsdag

Så var det dags att sova borta en natt igen, men ändå är det här ingen egentlig överliggning då nattvilan är alldeles för kort. Som jag berättat tidigare får därför inte arbetspassets längd vara längre än 12 timmar.

Normalt börjar inte passet förrän klockan nio på kvällen men nu under sommaren ligger starten en dryg halvtimme tidigare. Vid kvart i nio hade jag gått ner till spår 4b för att ta emot en X51-Regina som ankom från Ludvika. Därefter bytte jag ände och efter bromsprov och prov av förarövervakningen var det bara att vänta in avgångstiden.

Vid fem i halv tio var det dags att lämna Västerås. Precis som i måndags var det fordonsbyte i Virsbo vid fem över tio – kollegan som kom från Ludvika och jag bytte fordon med varandra. Resenärerna fick också byta fordon. Vi fortsatte norrut men nu alltså i ett annat tågsätt.

Det här var dagens sista tåg till Ludvika men på grund av banarbete fick resenärerna fortsätta med buss från Fagersta Central. Jag bytte ände och gjorde mig klar och när tågsättet var synat kunde ombordaren och jag köra iväg som tjänstetåg (utan resenärer) mot Borlänge via Avesta-Krylbo. Banarbetet i Ludvika under natten gjorde att vi fick åka till Borlänge för att parkera fordonet och där få några timmars vila på hotellet inne i Centrum.

Vid halv fem på morgonen hade jag gjort mig i ordning efter att ha sovit ett par, tre timmar och gick tillbaka till järnvägsstationen för att börja dygnsklargöra en X51-a som stod parkerad på spår 2a. Det var alltså inte samma fordon som vi kom med tidigare under natten. När jag var klar och ombordaren hade dykt upp kunde vi sätta kurs på Ludvika. Vi rullade in på spår 3 vid tio i sex på morgonen och avgången mot Västerås var vid fem över sex.

Körningen gick helt utan problem och planenligt ankom vi spår 4b på Västerås C vid kvart i åtta. Ombordaren synade igenom tågsättet och så kunde jag köra ut och parkera på spår 8 på bangården bredvid. Strax efter klockan åtta var passet slut och det var dags att gå hem.

Resten av dagen är jag ledig och likaså i morgon, men på fredag är det jobb igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

tretton + 19 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.