Onsdag

Idag var det riktigt snökaos. Det snöade rejält här i Västerås men ännu värre i Stockholm och det ställde till problem för både väg- och järnvägstrafiken. Tur att jag hade en körning till Göteborg idag så att jag slapp krånglet i Stockholm.

Jag började vid tolvtiden och X40-an jag skulle ha var 20 minuter sen på grund av trängsel på Stockholm C och den dök till slut upp på spår 5 i snöyran vid tjugo i ett. Jag installerade mig i förarhytten och så lämnade vi Västerås. Snöandet avtog ganska snabbt och bara några mil västerut var det betydligt mindre snö på marken.

Efter uppehållen i Köping och Arboga stannade vi på Örebro C. Där är det normalt tio minuters uppehåll och det gjorde att förseningen i princip halverades vid avgång. Sedan följde Örebro S, Hallsberg, Laxå, Töreboda och Skövde innan det var dags för Falköping. Där är det också extra tid eftersom ett tåg ska passera oss. Eftersom vi var sena idag kunde det tåget passera redan under uppehållet i Töreboda och då blev det så att vi plötsligt låg enligt tidtabell när vi lämnade Falköping.

Efter Herrljunga, Vårgårda och Alingsås var vi två minuter före tidtabell när vi stannade på spår 6 på Göteborg C vid fem över fyra. Nu väntade drygt en timmes rast i Personallokalerna och då åt jag som vanligt min matlåda.

Vid halv sex gick jag tillbaka till X40-an på spår 6 och gjorde mig klar för returen. Vid fem i sex stängde ombordarna dörrarna och så kunde vi börja rulla norrut. Inga konstigheter inträffade och körningen gick väldigt bra. Vi låg enligt tidtabell – ända till Kolbäck. Där hade precis ett signalfel inträffat så att signalerna slagit om till rött och vi var nummer tre i kön på att få ta oss igenom. Efter drygt tio minuter fick vi fortsätta och när vi sedan stannat på spår 1a på Västerås C blev jag avbytt och kunde gå för att byta om.