Tisdag

Kvart över elva startade dagens pass och tjugo minuter senare stannade en trevagnars X40 på spår 1a på Västerås C och jag bytte av föraren som kört från Göteborg. Tjugo i tolv blev det avgång mot huvudstaden dit vi anlände efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg vid fem över halv ett. Ombordaren och jag hjälptes åt att syna igenom vagnarna och när det var klart stängde vi dörrarna. En kollega var på väg med en tvåvagnars X40 från Hagalund som skulle multipelkopplas med fordonet jag kommit med.

När multipelkopplingen var utförd och jag lämnat över till kollegan gick jag bort för att ta Pendeln ut till Hagalund. Där hade jag drygt en halvtimmes rast i Personallokalerna och då passade jag på att äta min matlåda.

Strax före klockan två var jag på väg ut till spår 24 på bangården för att klargöra två stycken trevagnars X40-or. När det var klart körde jag ner till spår 7 på Centralen där jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle köra till Västerås. När jag blivit avbytt hade jag en halvtimmes rast i Personallokalerna innan det vid fyratiden var dags att gå ner till spår 19b för att hoppa in i bakhytten på en multipelkopplad X40 som ankom från Eskilstuna.

När tågsättet var tömt på resenärer körde den andre föraren bort till vändspåren i Karlberg, där jag aktiverade min hytt och gjorde mig klar att köra. Strax efter halv fem fick jag köra fram till spår 10 på Centralen. Efter att tågsättet fyllts av resenärer rullade vi iväg vid tio i fem.

Som vanligt var det uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs innan vi ankom till spår 1 på Eskilstuna C strax före sex. Där var det två förare som tog över och kopplade isär fordonen. Det främre skulle fortsätta mot Arboga, medan det bakre vände tillbaka till Stockholm. Jag gick till Personallokalen för att ha ungefär en timmes rast.

Klockan sju ankom nästa multipelkopplade X40 från Stockholm och jag bytte av föraren. När jag var klar fortsatte vi mot Kungsör och Arboga. Där ankom vi till spår 3 och nu togs det här tågsättet ur trafik. När ombordaren synat igenom de båda fordonen stängde vi dörrarna och när jag hade bytt ände och var klar avgick vi som tjänstetåg (utan passagerare) mot Västerås.

Vi rullade in till spår 1a på Västerås C där jag släppte av ombordaren och snabbt bytte ände. Sedan körde jag bort till anvisat spår i depån, där jag lämnade över fordonen till den väntande verkstadspersonalen. Jag beställde en taxi för att ta mig ner till Centralen igen, där jag bytte om och tog sedan bussen hem.