Fredag

Igår hade jag min första periodiska hälsokontroll sedan jag blev anställd på SJ. Denna ska ske var tredje år tills man fyller 55 år och därefter är det årlig kontroll som gäller för att få behålla sitt lokförarbevis. Man kollar synen, hörseln, färgseende, blodsocker, blodtryck, EKG samt får lämna en hälsodeklaration och prata med en läkare. Jag blev godkänd så nu är det tre år till nästa gång.

Läkarutlåtande
Läkarutlåtande

Dagens arbete innebar – precis som i tisdags – en körning till och från Göteborg. Eftersom det var fredag och mycket resenärer så var det ett par multipelkopplade X40 även på vägen till Göteborg – en trevagnars och en två vagnars. Jag bytte av föraren som kört från Bålsta vid tjugo över tio och efter att ha installerat mig i förarhytten lämnade vi Västerås och körde via Örebro, Hallsberg, Skövde och Falköping ner mot Göteborg. Till en början var det mest rimfrost i träden och på marken, men ju längre söderut vi kom desto mer snö blev det.

Mest snö var det mellan Herrljunga och Alingsås men sen avtog det igen och blev barmark in mot Göteborg. Vi ankom spår 6 på Göteborg C nån minut efter tidtabell vid fem över två. Jag lämnade över till depåpersonal som tog hand om tågsättet och gick sedan till Personallokalerna för att ha rast och äta matlådan.

Vid halv fyra gick jag tillbaka till spår 6 och då hade depåpersonalen kört tillbaka samma tågsätt. Jag gjorde mig klar, skyltade upp destinationen och tio minuter före avgång öppnade jag dörrarna och lät resenärerna gå ombord. Fem i fyra var avgångstiden inne och vi rullade iväg.

Allt flöt på längs vägen – ända tills vi kom till Örebro. Redan på väg från Hallsberg ringde en ombordare från ett annat tåg och berättade att det var en person vid Örebro Central som sprang över spåren fram och tillbaka. Vid Örebro Södra lyste signalen rött och när jag kontaktade Fjärren fick jag besked om att Polisen begärt stopp i trafiken för att kunna omhänderta personen i fråga.

Vi hade tur i kväll – efter mindre än 10 minuter hade Polisen omhändertagit personen och trafiken släpptes på igen och vi kunde fortsätta. Till spår 1a på Västerås C ankom vi fem minuter sent vid tjugo i åtta och jag lämnade över till den väntande föraren.

Nu var passet över och jag gick för att byta om och ta mig hemåt. I morgon är jag ledig men på söndag är det jobb igen.