Torsdag

Den här veckan är det avstängt för banarbete mellan Kallhäll och Spånga, vilket gör att SJs tåg vänder i Bålsta. Där blir det bussersättning till och från Stockholm och Sundbyberg. Det här gör att en del tåg ställs upp i Västerås under tiden mellan morgon- och eftermiddagsrusningen. Ett sådant tågsätt skulle jag klargöra som första uppgift på mitt arbetspass som började vid tretiden på eftermiddagen.

Jag gick ut till spår 6 vid Västerås C där loktåget med åtta vagnar och ett lok i vardera änden stod parkerat. Längden var 243 meter. Jag började med att klargöra båda loken och sedan var det dags för bromsprov. Det börjar med att kolla att bromssystemet är tätt och inte läcker luft någonstans. Sedan får man gå längs hela tågsättet och kolla att alla bromsar på vagnarna är loss. Sen gå tillbaka till loket och tillsätta bromsarna. Därefter gå en vända till och kontrollera att alla bromsar är tillsatta på vagnarna. Så tillbaka till loket och lossa bromsarna igen och avslutningsvis gå ytterligare en gång och kolla att alla bromsar lossat igen. Sen kan man gå tillbaka till loket.

Vid kvart i fem då ombordaren var klar med klargöringen av vagnarna kunde vi köra iväg från Västerås och sätta kurs mot Bålsta utan passagerare det vill säga som tjänstetåg. Framme i Bålsta på spår 1 var det bara att snabbt byta ände och göra sig klar för avgången vid fem i halv sex.

Destinationen var Hallsberg och passagerarna hade alltså kommit med bussar från Stockholm och Sundbyberg. Vi kom i väg på utsatt tid och våra uppehåll var Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla. I Arboga fick vi vänta några minuter på ett försenat tåg från Eskilstuna eftersom det fanns resenärer därifrån som skulle med oss. På Örebro S och i Kumla fick inte alla vagnar plats vid plattformen så jag fick ropa ut att avstigning inte kunde ske från första vagnen på Örebro S respektive de två sista vagnarna i Kumla.

Vi ankom spår 5a i Hallsberg drygt 10 minuter sent strax före halv åtta. Växlingspersonal tog genast hand om tågsättet och jag kunde gå bort till Personallokalerna för att ha rast och äta matlådan.

Strax före halv tio stannade en knappt tio minuter sen X40 från Göteborg på spår 3 i Hallsberg och jag bytte snabbt av föraren. Snart var vi på väg mot Västerås med uppehåll på de sedvanliga ställena. Vi ankom spår 2 på Västerås C fem minuter efter tidtabell. Efter att ombordaren och jag synat igenom tågsättet stängde jag dörrarna och så skulle jag ”bara” växla ut och parkera i väster på spår 6. Det gick dock inget bra eftersom det stod en X12:a i vägen där. Jag såg detta alldeles för sent och fick i stället växla mig runt via spår 3 för att kunna köra in på spår 6 från öster och parkera i den änden av spåret.

Nu var dagens pass över och jag gick direkt för att byta om så att jag skulle hinna med sista bussen hem.