Tisdag

Ännu tidigare start idag – klockan fem över tre – och då hade jag redan cyklat ner till jobbet, bytt om och ätit frukost. Fordonsledningen meddelade att de två dubbeldäckarna jag skulle klargöra stod i depån, så jag beställde en taxi för att ta mig ut dit. Där var det lugnt och stilla vid den här tiden.

Jag började klargöra mitt tågsätt som bestod av två stycken ihopkopplade tvåvagnars X40:or. När jag var klar ringde jag Fjärren och fick köra ner till spår 5 på Västerås Central. Där gick jag till andra änden och gjorde mig klar för att köra som tjänstetåg (utan passagerare) till Eskilstuna vid halv fem.

Vid femtiden rullade jag in på spår 2 på Eskilstuna C och lät resenärerna gå ombord. Kvart över blev det avgång som morgonens första tåg mot huvudstaden. Efter de sedvanliga uppehållen i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg kom vi fram till spår 17b på Stockholm C planenligt vid tjugo över sex. Jag lämnade över till den väntande föraren som efter en halvtimme skulle köra till Västerås och gick upp till Personallokalerna för att ha en halvtimmes rast.

Där fikade jag och pratade med kollegor innan det vid tio över sju var dags att gå ner till spår 8 där en multipelkopplad X40 med Göteborg på destinationsskyltarna stod och väntade. Fem i halv åtta var det avgång och efter Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade jag åter på spår 5 på Västerås C vid tjugo över åtta. Nu hade jag alltså avverkat ”Mälaren Runt” på lite knappt fyra timmar. Jag lämnade över till föraren som skulle köra vidare och gick upp till Personallokalerna för att ta en fika och prata lite med kollegor innan det var dags att byta om och cykla hemåt.