Jour

Eftermiddags-/kvällsjouren i Hagalund stod på dagens agenda och då börjar man klockan 14. När jag ringde för att anmäla min närvaro fick jag direkt ett uppdrag. En multipelkopplad X40 på väg från Linköping till Gävle skulle anlända Stockholm C vid tio över fem och den bakre enheten skulle bytas ut och köras till verkstaden.

Jag hade alltså gott om tid på mig och efter en dryg timme gick jag ut till ersättnings-X40:an som stod på den så kallade mellanbangården. Där började jag klargöra fordonet och när jag var färdig kunde jag köra ner till Centralen. Jag kom in på spår 17b och tåget från Linköping anlände på utsatt tid till spår 17a. När den andra föraren öppnat sin koppelkåpa kunde jag köra emot och enheterna kopplades ihop. Därefter gick jag till den bakersta enheten och kopplade loss den. Ombordaren hade redan fått ut allt folk så den var tom. Nu var det bara att vänta på att de två enheterna framför mig skulle fortsätta mot Gävle, så att jag kunde köra ut till Hagalund med min. Efter toatömningen fick jag lämna fordonet på spår 46 utanför verkstaden.

Jag gick tillbaka till Personallokalerna och värmde min matlåda eftersom magen sa till att det var hög tid för mat. Resten av tiden kunde jag sitta och prata med trevliga kollegor eftersom telefonen var tyst och mina tjänster inte behövdes någonstans. När klockan slagit 22 var det dags att åka hemåt.