Det var dags för en ER1-provkörning igen, så vid halv sju satt jag i en ER1-a för att ta mig till Eskilstuna. Väl där promenerade jag ner till depån.
Det här var dels en leveranskontroll av den senast levererade ER1-an, dels en verifiering av den nya programvaran i både fordon och tågskyddssystem (ETCS). Min instruktörskollega och jag klargjorde fordonet tillsammans.
Med på resan var förutom kollegan och jag även leverantörens tekniker och kundens representanter. När klockan passerat halv nio och alla stigit ombord åkte vi upp till spår 1 på Centralen och därifrån satte vi sedan fart mot huvudstaden.
Under resan gjorde vi accelerations- och retardationstester och vi stannade även på en station för att testa dörrar och fotsteg.
Framme på spår 11 på Centralstationen i Stockholm bytte vi ände. Nu skulle vi köra södra vägen till Hallsberg – alltså via Katrineholm. Allt flöt på som det skulle och vi ankom till spår 2 på järnvägsstationen i Hallsberg vid fem i tolv.
Nu bytte vi ände igen och snart var vi på väg tillbaka till Eskilstuna via Örebro och Arboga. När vi stannat på spår 1 på Eskilstuna C tog min kollega över och körde ner till depån. Det var några ytterligare tester som skulle utföras där och då behövdes inte jag.
Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en rast innan jag vid tio i tre steg på en ER1-a för att åka tillbaka till Västerås.
Egentligen skulle jag ha slutat när jag kom till Västerås men Operativa Personalledningen behövde hjälp med att köra upp till Sala och tillbaka eftersom det saknades en förare till det.
Så jag tog över när vi stannat på spår 2 i Västerås och snart var vi på väg igen. Framme på spår 2 i Sala bytte jag ände och fem över fyra fick vi grönt i signalen.
Jag blev avbytt när vi stannat på spår 5 i Västerås. Jag kunde därmed gå för att byta om och sedan gå hem och ha tre dagars ledigt.