Veckan startade klockan kvart i sex och första uppdraget var att köra loktåg till Stockholm. Först måste naturligtvis lok och vagnar klargöras så jag gick ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. Ombordaren höll redan på med vagnarna så jag gick fram till loket. När vi var klara med våra respektive klargöringar var det dags för bromsprovet som avklarades utan problem.
Därefter backade vi ut från bangården och bort till ”Repspåret” för att inte vara i vägen. När det blivit vår tur att köra fram till spår 1a var klockan tio i sju och en X40-mult hade precis avgått mot Stockholm.
Klockan sju slog signalen om till grönt och när vi stängt dörrarna och utfört efterkontrollen kunde vi sätta fart mot huvudstaden.
Det här tåget stannar i Enköping och Sundbyberg men inte i Bålsta och resan avlöpte helt utan konstigheter eller problem. Vi ankom till spår 18 på Stockholm C enligt tidtabell klockan åtta. Jag kopplade loss loket och körde runt det till andra änden av vagnarna.
När tillkopplingen och efterföljande bromsprov var klart körde jag ut till Hagalund. Idag blev det toatömning och därefter hamnade jag på spår 28. Det var bara att lämna tågsättet där.
Jag gick till spår 17 för att lifta med en ER1-a tillbaka till Centralen. Där hade jag rast och pratade med några Instruktörskollegor.
Vid kvart i elva var det dags att gå ner till spår 16, där min kompis från lokförarutbildningen och som nu är stationerad i Hagalund, snart rullade in med en X40. Vi pratade några minuter innan jag gick till andra änden för att förbereda mig för körningen.
Vid kvart över elva stängde ombordaren dörrarna och femtiofyra minuter senare stannade vi på spår 5 på Västerås C. Jag lämnade över till den väntande föraren och gick upp till Personallokalerna för att äta lunch.
Egentligen slutar det här arbetspasset när man kommer till Västerås, men idag hade man lagt på lite mer. Kvart i två stod jag nere vid spår 1a när en X40 ankom. Jag bytte av föraren som kört från Göteborg och tog plats i förarhytten.
En knapp timme senare stannade vi på spår 16 på Stockholm C och jag lämnade över till en instruktörskollega. Jag gick upp till Personallokalerna för en kort rast.
Tjugo över tre ankom en trevagnars X40 från Uppsala till spår 12a. Snart dök en tvåvagnars X40 upp från Hagalund på spår 12b. Dessa skulle nu multipelkopplas.
Det fungerade inte direkt vid ihopkopplingen eftersom det visade sig att en luftkran var avstängd på det ena kopplet. Så fort vi lokaliserat kranen och öppnat den så började allt fungera och vi kunde pusta ut. Det är absolut inte roligt att få multipelkopplingsproblem vid plattform och när avgångstiden dessutom närmar sig med stormsteg.
Kvart i fyra var vi på väg ut från Stockholm C och tjugo i fem stannade vi på spår 3 på Västerås C. Främre delen (tvåvagnars) skulle fortsätta mot Arboga medan den bakre (trevagnars) skulle vända tillbaka till Stockholm. Därför kopplade vi isär fordonen och så fick två av mina kollegor ta hand om varsin del.
Nu var passet över för min del och jag kunde byta om och sedan promenera hemåt.