Onsdag

Redan vid halv fem började dagens pass, så det blev tidig väckning hemma.

På spår 9 på bangården bredvid Centralen stod en Regina (X50) och väntade i halvmörkret. Det märks tydligt nu att det är mörkare så här tidigt på morgnarna än vad det var för ett par veckor sedan.

Jag utförde en dygnsklargöring av fordonet och den avlöpte utan problem. När jag var klar körde jag ut till spår 3a varifrån det skulle bli avgång.

Klockan fem i halv sex satte vi fart norrut och 25 minuter senare stod vi på spår 2 i Sala. Jag bytte ände och ett par minuter över sex lämnade vi Sala igen.

Nu körde jag hela vägen till Linköping. Körningen blev lugn och inga konstigheter inträffade.

Vid tio i nio ankom vi till spår 3 på Linköping C och jag lämnade över till en Västerås-kollega som kommit ner en timme tidigare.

Nu hade jag ungefär 45 minuters rast och jag gick till Personallokalerna för att äta en väldigt tidig lunch. När matlådan var tom och en kopp kaffe inmundigad var det redan dags att gå tillbaka till spår 3.

En ER1-a från Sala stannade snart och jag bytte av kollegan som kört. Jag gick till andra änden för att göra mig klar.

Vid tio över tio blev det så avgång. Det gick lika bra på tillbakavägen – vi låg enligt tidtabell och fick inga problem.

Fem i halv ett stannade vi på spår 2 på Västerås Central och jag blev avbytt. Nu var dagens arbete klart. Jag bytte om och gick sedan hem.