Onsdag

I morse var det start vid tjugo i fem. Ganska snart därefter gick jag ut i småregnet till en av de röda Reginorna som stod parkerad på spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Jag utförde en dygnsklargöring som avlöpte helt utan avvikelser. Sen var det dags att köra ut till spår 3a.

Klockan fem i halv sex stängde jag dörrarna och så åkte vi i väg som morgonens andra avgång från Västerås C. Man kan inte säga att det var någon trängsel inne i tåget precis men helt tomt var det i alla fall inte.

Drygt en halvtimme senare ankom vi till spår 2 i Sala efter att ha fått stått och väntat på ett mötande godståg i Ransta.

Snabbt bytte jag ände och så var det klart för avgång igen några minuter efter sex.

Vid tio i nio stannade jag på spår 3 på Linköping C efter att ha kört hela vägen utan några konstigheter.

Jag lämnade över till kollegan som skulle köra till Sala efter ungefär en kvart. Sen gick jag bort till Personallokalerna för att ha rast.

Fastän klockan bara var nio talade magen om att det var dags för lunch, så jag åt min medhavda matlåda. Det blev kaffe på maten och så pratade jag ett tag med en instruktörskollega.

Vid tjugo i tio var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen. Några minuter senare rullade en ER1-a från Sala in till spår 3. Jag tog över från kollegan som kört och gick till andra änden.

När alla förberedelser var klara var det fortfarande nästan tio minuter kvar till avgång. Jag hann gå till tredje vagnen för att kontrollera hur det stod till med den så kallade ”universaltoaletten” – alltså den stora toaletten. Den var felanmäld, men den verkade fungera nu. Jag låste upp den så att resenärerna skulle kunna använda den.

Vid tio över tio blev det avgång och vi lämnade Linköping. Mellan Norrköping och Katrineholm var det signalfel en sträcka. Vi tappade åtta minuter på hanteringen för att ta oss förbi det hela.

Resten av vägen flöt på riktigt bra och vid fem i halv ett stannade vi på spår 2 på Västerås C. Jag lämnade över till den väntande kollegan och gick sedan för att byta om.

Dagens arbete var därmed avklarat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.