Även den här veckan kommer jag att ha tidiga arbetspass.
Idag var det den tidiga provkörningsturen igen med start vid kvart i sex. Efter att ha bytt om blåste jag in mig, satte mig i instruktörsrummet och startade min dator.
Efter nära nog en timme ringde Depåfordonsledningen i Hagalund och ville ha hjälp med att köra ett fordon till verkstaden i utkanten av stan. Avgångstiden var strax före klockan åtta så det var fortfarande gott om tid.
Vid halv åtta gick jag ner för att klargöra fordonet som stod på spår 7 på bangården bredvid Centralen, men precis när jag kom dit ringde jobbmobilen igen. Det blev kontraorder, så jag återvände till instruktörsrummet.
Strax efter klockan nio ringde det igen. Nu skulle jag få köra en trevagnars X40 från depån i Västerås till Hagalund. Eftersom det sen i söndags är avstängt mellan Barkarby och Sundbyberg fick det bli via Eskilstuna och Södertälje – söder om Mälaren.
Jag tog en taxi ut till depån där jag gjorde en klargöring av fordonet. Sen fick jag vänta ungefär en halvtimme på att tågnumren och tidtabellerna skulle bli klara.
När jag tagit ut körordrarna i plattan fick jag växla ut utanför depån. Där bytte jag ände och tjugo över tio rullade jag i väg.
Körningen gick helt utan problem och vid kvart i tolv var jag framme i toatömningen i Hagalund. Efter det kom jag till spår 28 på bangården där jag lämnade fordonet.
Nu gick jag till spår 36 för att lifta med en annan X40 in till Centralen. Där gick jag till Cityterminalen för att åka ersättningsbussen till Bålsta.
Sista biten till Västerås blev det X40 igen. Vid tio över två steg jag ur och efter en snabb kaffe i Personallokalerna gick jag för att byta om.