Vår tidiga provkörningstur hade jag blivit tilldelad idag. Då är det start kvart i sex på morgonen.
Det var lugnt till att börja med och jag kunde sitta vid datorn ett par timmar inledningsvis.
Vid åttatiden ringde Depåfordonsledningen i Hagalund och gav mig ett provkörningsuppdrag. Det var en tvåvagnars X40 som varit inne på verkstaden och nu skulle ut på en tur för att se att felen var åtgärdade.
Jag tog taxi ut till depån och gjorde en klargöring innan jag åkte iväg. Jag skulle köra fram och tillbaka till Enköping.
Allt gick bra och jag fick inte fram något av de fel som reparerats. Det hade tydligen varit brandlarm till och från samt fel på tågskyddssystemet (ATC) i den ena hytten. Som sagt verkade allt fungera som det skulle nu.
När jag rapporterade resultatet till Depåfordonsledningen fick jag genast ett nytt uppdrag. Efter att ha parkerat fordonet på anvisat spår i depån blev det taxi tillbaka till Centralen igen.
Nu skulle jag ta emot en trevagnars X40 som var på väg in till Västerås, så jag fick gå direkt till spår 5. Även idag saknades en X40 i Hagalund inför eftermiddagens trafik och jag skulle alltså köra dit den.
Jag bytte av kollegan som kört och fick sedan växla undan till det så kallade ”Rep-spåret” för att inte stå i vägen för andra tåg.
Jag bytte ände i lugn och ro medan jag väntade på att de administrativa förberedelserna på Depåfordonsledningen skulle bli klara. Varje tåg måste nämligen ha ett tågnummer med tillhörande tidtabell. Eftersom den här körningen inte var planerad i förväg så måste ett tågnummer beställas från Trafikverket.
Det tog inte särskilt lång tid innan jag fick mitt tågnummer. Med hjälp av plattan tog jag ut körordern och så kunde jag åka iväg. Klockan var nu tio.
Som vanligt fick jag byta ände på Stockholm C för att ta mig ut till Hagalund. Väl framme där ville Platskontrollen ha hjälp med att multipelkoppla mitt fordon med en tvåvagnars som redan stod där. Jag kopplade ihop fordonen och allt verkade ha gått bra.
Som tur var gick jag till andra hytten för att dubbelkolla och upptäckte då att det bakre fordonet inte fick någon strömförsörjning. Om jag jag däremot gick till andra änden av multen fungerade allt i bägge fordonen.
Efter några ytterligare försök att få igång allt inklusive en omstart – en så kallad batterikontaktorreset – vilket inte avhjälpte problemet var jag tvungen att avbryta och börja bege mig tillbaka till Västerås. Jag hade nämligen ett optikerbesök inbokat efter jobbet.
Jag rapporterade till Driftstöd som skulle prata med Depåfordonsledningen. Nästa steg var att byta plats på fordonen och multipelkoppla i andra änden av respektive fordon, men det fick alltså depåpersonalen utföra.
Jag hann i alla fall tillbaka till Västerås i rätt tid så att jag inte missade min årliga synundersökning.